Kampania „W kobiecym interesie”

Ponad 3 miliony kobiet w Polsce nie chodzi regularnie do ginekologa. Istotnym czynnikiem zniechęcającym Polki do badań ginekologicznych jest silne poczucie wstydu. Podczas pierwszej wizyty u ginekologa odczuwa go blisko 60% z nas. Dlatego celem II edycji kampanii „W kobiecym interesie” jest stwarzanie warunków do regularnych badań ginekologicznych, jak też do pokonywania własnego dyskomfortu w imię wyższego celu – zdrowia. Właśnie rusza II edycja społeczno-edukacyjnej kampanii, zachęcająca Polki do regularnych badań ginekologicznych.

 


Okres pandemii był trudny dla lekarzy i pacjentek. Utrudnienia w dostępie do lekarzy specjalistów powodowały, że profilaktyka była odstawiona na boczny tor, a dostęp do zabiegów i hospitalizacji z zakresu ginekologii bardzo ograniczony. 81% Polek przyznało, że nie robiło badań ginekologicznych od czasu ogłoszenia pandemii w Polsce, a niewiele mniej, bo 70% potwierdziło, że w tym czasie było o wiele trudniej umówić się do ginekologa. Teraz jest czas nadrabiania zaległości. Dlatego jednym z celów II edycji kampanii społeczno-edukacyjnej „W kobiecym interesie”, realizowanej przez firmę Gedeon Richter Polska, jest odciążenie placówek medycznych w przywróceniu realizacji profilaktycznych badań ginekologicznych, które przez wiele tygodni były wstrzymane.

Drugi ważny cel, to zachęcenie kobiet do regularnych wizyt u ginekologa i edukacja nt. sposobów pokonywania społecznych i psychologicznych barier w odbywaniu regularnych kontroli zdrowotnych. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Gedeon Richter Polska na początku 2020 roku wynika, że 53% Polek nie bada się regularnie, bo nie ma takiej potrzeby, nie ma problemów zdrowotnych. Te, które się badają, najczęściej wykonują cytologię (67% wskazań) i USG dróg rodnych (47%). Natomiast bardzo mała jest świadomość dot. zakażenia wirusem HPV, który może być jedną z przyczyn raka szyjki macicy. Tylko 10% kobiet w Polsce (niezależnie od wieku) robi test na jego obecność.

 

 

Polki się wstydzą

Jedną z największych przeszkód w odbywaniu regularnych wizyt ginekologicznych jest też wstyd. 59% Polek (7,6 miliona) podczas pierwszej wizyty u ginekologa odczuwało wstyd, a blisko 50% miało nawet silne poczucie wstydu. 25% respondentek przyznało, że wstydzi się momentu wejścia na fotel ginekologiczny, a 21%, że także podczas samego badania.

Wstyd to jedna z emocji najtrudniejszych w doświadczaniu. Każe nam myśleć o sobie „jestem zła/zły”, destrukcyjnie wpływa na nasze wewnętrzne przekonanie, że możemy coś zmienić i robić lepiej. Pojawia się, kiedy w naszej ocenie zrobiliśmy coś wbrew regułom życia społecznego. Aby pokonać wstyd należy przeanalizować sytuację, jaka wzbudza w nas wstyd, odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie reguły i normy złamałyśmy i czy rzeczywiście tak jest, zaakceptować własne słabości i niedoskonałości. Niezwykle często właśnie nagość traktujemy jako łamanie zasad współżycia społecznego, niepotrzebne eksponowanie własnej seksualności. Tymczasem w kontekście wizyty u lekarza nagość jest czymś naturalnym – tłumaczy dr Magdalena Nowicka, psycholog różnic indywidualnych z Uniwersytetu SWPS.

Co ciekawe, najtrudniejszy moment podczas wizyty u ginekologa to sytuacja, gdy lekarz mówi „Proszę się rozebrać” – aż 43% młodych kobiet odczuwa wtedy wstyd, w szerszej grupie wiekowej (do 65 lat) jest on relatywnie mniejszy – deklaruje go co trzecia (31%).

Pomocą przy przełamaniu bariery wstydu przed wizytą ginekologiczną może być dla wielu kobiet wsparcie bliskiej osoby, np. partnera, przyjaciółki czy matki. Bardzo ważne, by ta osoba nie miała negatywnych przekonań na temat takiej wizyty, wspierała nasze poczucie własnej wartości i umacniała nas, że takie badanie ma służyć przede wszystkim ochronie zdrowia, a w przyszłości także szczęściu kobiety – wyjaśnia dr Nowicka.

 

 

Profilaktyka jest ważna

Wizyta u ginekologa powinna być dla kobiet tym samym co wizyta u fryzjera czy dentysty. Trzeba się umówić i przynajmniej raz w roku się pokazać. Do wizyty nie trzeba się jakoś specjalnie przygotowywać. I przede wszystkim nie bać się, bo fotel ginekologiczny może najwygodniejszy nie jest, za to profilaktyczne badanie można przeprowadzić zazwyczaj bardzo sprawnie i bezboleśnie – zachęca dr nauk med. Grzegorz Południewski, lekarz ginekolog-położnik z Kliniki Gameta w Warszawie.

Tymczasem w Polsce powodem pierwszej wizyty u ginekologa są zazwyczaj problemy zdrowotne, na drugim miejscu jest ciąża, a na trzecim chęć rozpoczęcia współżycia. Dlatego podczas kampanii „W kobiecym interesie” zachęcamy wszystkie Polki, by chodziły do ginekologa jak są zdrowe – w trosce o własny komfort, dbanie o siebie i o swoich bliskich. Tym bardziej, że wspomniane już badania pokazują, iż 51% kobiet po zakończeniu wizyty odczuwa spokój, a co trzecia (33%) – zadowolenie z siebie, więc warto.

Gedeon Richter Polska, którego misją jest troska o zdrowie kobiet, dostrzegł potrzebę edukacji kobiet w obszarze konieczności odbywania regularnych wizyt u ginekologa i stworzył w tym roku specjalną ulotkę-poradnik. Będzie on dostępny online oraz wręczany paniom, które zgłoszą się na bezpłatne badania w regionach, przeprowadzane w ramach kampanii (lista miast poniżej). W poradniku znajdują się przydatne informacje, jak się przygotować do wizyty, o co warto zapytać lekarza oraz jakie badania robić w różnych okresach życia kobiety.

W tegorocznej edycji kampanii chcemy zmierzyć się ze wstydem i go oswoić. Bariery są w nas, ale musimy sobie z nimi radzić, bo wstyd nie może ograniczać profilaktyki zdrowotnej. Dlatego hasłem II edycji kampanii jest „Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie”.  Jako firma wspierająca kobiety i ich zdrowie czujemy też potrzebę realnego zaangażowania się w przywrócenie możliwości badań profilaktycznych i odciążenie placówek medycznych, które z powodu COVID-19 wykonywały świadczenia w bardzo ograniczonym zakresie. Dlatego w tym roku zaoferujemy bezpłatne badania i konsultacje ginekologiczne aż w trzech województwach – mówi Aneta Grzegorzewska, Dyrektor Pionu Korporacyjnego i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter Polska.

 

 

Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie – akcje bezpłatnych konsultacji ginekologicznych

Podczas kampanii specjalny mobilny gabinet ginekologiczny odwiedzi 10 miejscowości zlokalizowanych w województwach małopolskim, śląskim i świętokrzyskim, gdzie w weekendy przeprowadzane będą bezpłatne konsultacje lekarzy ginekologów oraz badania cytologiczne wraz z testem HPV i USG.

 

Trasa bezpłatnych konsultacji ginekologicznych i badań dla kobiet w ramach II edycji kampanii „W kobiecym interesie”:

18 lipca Sędziszów

19 lipca Skarżysko-Kamienna

25 lipca Miechów

26 lipca Starachowice

1 sierpnia Skawina

2 sierpnia Bochnia

8 sierpnia Piekary Śląskie

9 sierpnia Dąbrowa Górnicza

15 sierpnia Rybnik

16 sierpnia Ruda Śląska

 

Mapa miejsc, które odwiedzi mobilny gabinet ginekologiczny podczas akcji „Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie” oraz kalendarium badań są dostępne na  www.wkobiecyminteresie.pl

II edycja kampanii „W kobiecym interesie” została objęta honorowym patronatem Marszałka Województwa Świętokrzyskiego, patronatem merytorycznym Polskiego Towarzystwa Ginekologii Onkologicznej i patronatami dwóch organizacji pacjenckich: Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości i Stowarzyszenia Kobiet z Problemami Ginekologiczno-Onkologicznymi Magnolia.

 

 

W artykule odwołano się do danych z badań:

Badanie omnibusowe na zlecenie Gedeon Richter wykonał instytut badawczy ARC Rynek i Opinia w czerwcu 2020 r. na reprezentatywnej próbie N=535 kobiet w wieku 18-65 lat.

Badanie ilościowe (na próbie Polek N=1000 w wieku 16-65), badanie boosterowe (N=400 na reprezentatywnej próbie Polek w wieku 16-24 lat) oraz badanie jakościowe (pogłębione wywiady indywidualne (IDI),próba: 8 kobiet w wieku 18-22 lat (50%) i 23-26 lat (50%); mieszkające w Warszawie (50%) i Kielcach (50%)) przeprowadził na zlecenie Gedeon Richter instytut badawczy ARC Rynek i Opinia w marcu 2020 r.







Komentarze

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki na przełomie roku 2020/2021!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

Koncentrat
z witaminą C rozjaśniający ENERGY

FLOSLEK

Pojemność:
30 ml

Nocna maska
intensywnie rewitalizująca
MORNING GLOW

FLOSLEK

Pojemność:
50 ml

Wiadomości branżowe

Działania online, choć przez wielu uważane za efektywne i wygodne, nie zastąpią spotkań na żywo, kiedy przy aromatycznej kawie można się poznać, porozmawiać i wymienić opinią na interesujący temat. Właśnie dlatego, miłośnicy kosmetyków naturalnych, od wielu miesięcy czekali na stacjonarne Targi Ekocuda, które...
​6 września 2021 roku Warszawa będzie polską stolicą piękna. Makijaże, profesjonalne porady, najlepsze oferty, bieżące trendy i merytoryczne wykłady – to wszystko znajdziesz na B2Beauty Trends Show. Niewiele jest eventów w branży beauty, które przyciągają nie tylko szerokim gronem wystawców, najnowszymi ofertami i...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Ciąża to wyjątkowy czas w życiu kobiety. Wymaga szczególnej troski o zdrowie i regularnych badań. Przyszłe mamy potrzebują też wiedzy z zakresu przebiegu ciąży oraz porad, jak mogą lepiej...
Czytaj więcej

Dla Niego

"Pracuj ciężko, baw się ostro" – taka idea przyświeca mężczyznom, dla których powstała najnowsza seria LaQ Doberman o zapachu seksu i biznesu. Czego mogą spodziewać się po niej panowie?...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

15 maja wystartowała ogólnopolska akcja „Niezapominajka” Fundacji Świętego Mikołaja 15 maja obchodzony jest Dzień Niezapominajki. Z tej okazji Fundacja Świętego Mikołaja rozpoczyna ogólnopolską kampanię społeczną, której celem jest zwrócenie uwagi na sytuację dzieci potrzebujących pomocy....Czytaj więcej

  ■ Procter & Gamble wspiera młode kobiety w rozwoju kariery w sektorach technologicznych i IT P&G od lat dąży do budowania świata wolnego od uprzedzeń i stereotypowego myślenia, w którym każdy ma prawo głosu i równe szanse. Równość płci na rynku pracy znacząco wpływa na rozwój biznesu...Czytaj więcej

  ■ „Liść robi różnicę”– start proekologicznej kampanii społecznej Liść, nosorożec i ekologia – co łączy te trzy elementy? Kampania społeczna „Liść robi różnicę”, stworzona przez markę Paclan we współpracy z wrocławskim Zoo i Fundacją Zoo Wrocław Dodo. Producent artykułów...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2021 COSMED Consulting / serwisuroda.pl