Eko kosmetyki pod lupą

Kosmetyki pielęgnacyjne powinny mieć naturalne, bezpieczne formuły oraz pozytywnie wpływać na piękno oraz zdrowie naszej skóry. Tymczasem w składzie niektórych produktów z drogeryjnych półek znajdują się składniki, o których można powiedzieć wiele, ale na pewno nie to, że są bezpieczne. Emulgatory zawierające PEG-i mogą rozpulchniać i osłabiać naturalną barierę ochronną skóry, Sodium Lauryl Sulfate powoduje przesuszenie skóry, zaburza wydzielanie łoju i potu, upośledza czynności gruczołów apokrynowych, wywołuje świąd i wypryski. Dorzućmy do tego odpowiednio wyeksponowaną nazwę ze słowem „organic” lub „eco”, opakowanie z papieru stylizowanego na naturalny i oto mamy produkt, który staje się imitacją produktu ekologicznego.


Analiza produktów pielęgnacyjnych pokazuje, że zapotrzebowanie na kosmetyki naturalne wciąż rośnie, jednak na półkach stale widać przewagę kosmetyków, które oprócz opakowania stylizowanego na ekologiczne, nic wspólnego z ekologią nie mają.

 

Jak niektórzy producenci wprowadzają w błąd konsumentów?

Opakowanie - swoim wyglądem nawiązuje do naturalności (tekstura, papier czerpany, kolory ziemi, czcionki rustykalne).

Wybiórcze informacje - podkreślenie informacji o jednym lub dwóch składnikach aktywnych posiadających certyfikat np. Ecocert (pozostała część składu, napisana maleńką czcionką, znajduje się na spodzie opakowania, w  najmniej widocznym miejscu).

Logo - bezprawne umieszczenie logo instytucji certyfikującej przy surowcu, co sugeruje, iż cały kosmetyk posiada certyfikat.

Efekt placebo - skuteczność składnika certyfikowanego jest możliwa przy określonym minimalnym stężeniu. Natomiast producenci faktycznie zaniżają go, jednocześnie wykorzystując hasła opisujące właściwości jak dla kosmetyku o pożądanym stężeniu dla danego składnika aktywnego.

Nazwa - wybieranie nazwy kojarzącej się z ekologią, organicznością, choć same produkty nie mogą się tym poszczycić.

Nienaturalne składniki - do produktów nienaturalnych dodawany jest jeden surowiec certyfikowany i jest to jedyny element, który jest eksponowany w kampanii marketingowej.

 

Jak zatem nie dać się oszukać?

W lipcu 2014 roku w życie weszła dyrektywa unijna, która nakłada na producentów obowiązek przeprowadzenia dla każdego produktu szeregu badań, między innymi: mikrobiologicznych, dermatologicznych, testów aplikacyjnych (pozwalają na deklarację na opakowaniu, iż produkt działa odmładzająco, przeciwzapalnie itp., choć często firmy deklarują działanie produktu nie potwierdzając go badaniami), testów konserwacji, zgodności produktu z opakowaniem i oceny bezpieczeństwa. Jeżeli klient ma wątpliwości dotyczące jakiejś firmy lub produktu, zawsze może to zgłosić do odpowiedniej instytucji kontrolującej.

Dobrze zapamiętać czarną listę składników - producenci używają formuły produkt nie zawiera żadnych parabenów (Methyl, Ethyl Propyl i Butyl Paraben, propylen, butylen glicol), olejów mineralnych, ropopochodnych (Mineraloil, Petrolatum, Paraffin Oil, Paraffinum liquidum), chemicznych i agresywnych detergentów (Sodium Lauryl Sulfate = SLS, Sodium Laureth Sulfate = SLES, Sodium Myreth Sulfate, Laurylo siarczany sodu), żadnych PEG. Niejednokrotnie produkt zawiera jednak phenoxyethanol, który nie jest naturalnym konserwantem. A zatem niestety bardzo często to tylko pobożne życzenie o naturalność produktu. Niemniej jednak warto zwrócić uwagę na powyższą listę i faktycznie wyeliminować te składniki z „diety” naszej skóry.

 

Ekologia i ekonomia

Kosmetyk naturalny nie może być tani ze względu na fakt, iż w przeciwieństwie do tradycyjnych kosmetyków, skład stanowić muszą w pełni naturalne i certyfikowane surowce, a te są wielokrotnie droższe od tradycyjnych półproduktów. Zawartość składników aktywnych jest dużo wyższa, ponieważ w kosmetologii tradycyjnej często ponad 60% składu stanowi woda, do której dodaje się zagęstnik i zapach tworząc gotową masę. Surowce naturalne są dużo bardziej wymagające w produkcji, zarówno pod względem technologii, jak i przechowywania. Dla przykładu, by stworzyć krem z filtrem przeciwsłonecznym i osiągnąć ochronę na poziomie SPF 30, należy dodać średnio od 1-5% filtra chemicznego, natomiast by uzyskać taki sam efekt filtrem mineralnym, należy dodać go do składu około 30%. Warto wiedzieć, iż koszt filtra naturalnego jest kilkadziesiąt, a nawet kilkaset razy wyższy niż filtra chemicznego.

 

Inwestycja w zdrowie

Słowo „eko” stało się wszechobecne w otaczającej nas rzeczywistości. Społeczeństwo zaczyna poszukiwać kosmetyków wyjątkowych, naturalnych i zdrowych. Rosnąca świadomość szkodliwości substancji chemicznych sprawia, iż widząc słowa „naturalny” lub „ekologiczny” kierujemy dłoń po produkt, nie zastanawiając się czy deklaracja producenta pokrywa się ze stanem faktycznym.  Niestety nadal zdarzają się takie sytuacje. Z drugiej strony, chociaż klienci zdają sobie sprawę z tego, że dobry kosmetyk niesie za sobą wyższe koszty produkcji, ulegają  tańszym produktom, które na etykietach sprytnie ukrywają szkodliwe składniki.

 

 

Certyfikaty ekologiczne takie jak Ecocert, BDIH, NaTrue czy Cosmebio pomogą nam wybrać właściwy produkt. Należy jednak poszukać na półkach prawdziwie naturalnych produktów firm, które mimo szczerych intencji i doskonałego składu, nie decydują się na certyfikację, ponieważ wiąże się ona z ogromnymi kosztami, co wpłynęłoby na wzrost ceny produktu na półce w sklepie – wyjaśnia Justyna Żukowska, specjalista kosmetologii i Manager SPA Cottonina Villa & Mineral SPA Resort.




Komentarze
2015-02-26 17:51:52
~Perfekcyjna Beatris20, Mi tonik do twarzy, krem do rąk (mniejsza tubka), masło do ciała nie starczają na dłużej jak 3 tygodnie. I wiem, że nie jestem tutaj wyjątkiem. Kąpię się codziennie i codziennie używam masła do ciała. standardowe pudełko starcza na około 2 tygodnie. Szampon przy moich włosach do pasa i dość gęstych 200 ml przy myciu co 2 dzień nie starcza mi na miesiąc. Oczywiście są osoby które myją włosy raz na tydzień bo nie mają potrzeby robić tego częściej ale tego chyba nie chcesz uczynić argumentem?
Natomiast jeśli chodzi o "drogie" naturalne składniki kosmetyków to większość jest śmiesznie tania. Wystarczy wykazać odrobinę dobrej woli i wejść choćby Laboratorium Urody czy niektóre wątki na Wizażu gdzie chemiczki dzielą się przepisami na kosmetyki, obliczają dziewczynom proporcje itd. Kopia kremu Este Lauder kosztującego ok 350 zł jest do zrobienia za max 40 zł przy zakupieniu półproduktów w zsk czy bu. Sama taki krem sobie robię od półtora roku i jestem niezwykle zadowolona z jego efektywności.
Piszesz, że oleje są tanie... chyba nie kupowałaś nigdy oryginalnego oleju arganowego ani tamanu ani z rokitnika.
2015-02-13 00:12:38
~Beatris20 Perfekcyjna mi wiele artykułów starcza na dłużej niż na miesiąc. I myślę , że nasze oszczędne używanie z kosmetyków też świadczy o naszej ekologiczności . Mam długie , gęste włosy ale szampon 250 ml starcza mi spokojnie na dwa miesiące, ale używam go oszczędnie bo wiem że chemia w nim zawarta pielęgnuje ale też szkodzi, i aby skutecznie działał nie muszę go lac w dużych ilościach. Tak samo z balsamami, kremami do rąk. Uważam, że umiar jest ważny też ze względu na działanie- co za dużo to nie zdrowo. Co do samego oznaczenia eko- kiedyś pracowałam przy uprawie rośliny eko- możecie mi wierzy- za odznakę eko rolnik musi płacić , ale rzadko kiedy to sprawdzają a stosowanie nawozów (sztucznych) i innych środków ochrony pozwala na uzyskiwanie lepszych plonów. Więc nie wszystko z odznaką Eko jest nim faktycznie. Co do ceny produktów- o ile wazelina, parafina, różne oleje sa tanie, o tyle nie które składniki są szalenie drogie. Więc nie ma co generalizować.
2015-02-11 22:16:38
~szakirka Ja natomiast na początku jak miałam do czynienia z kosmetykami naturalnymi i wydawałam na nie troszkę pieniędzy ,myślałam i z tego co zauważyłam ,że drogie są i trzeba na nie wydać dużo więcej niż na te nie eko , tak bowiem było ,ale na szczęście konkurencja stale rośnie i ceny już są dużo niższe niż kiedyś i majątku nie musimy wydawać!
Jednak kiedyś mimo iż wydawało się na produkty naturalne więcej pieniążków ,to faktycznie czytając etykiety nie wszystko było i nie wszystko jest naturalne ,bo czasami Eko jest tylko opakowanie ,bardzo dobrze ,że państwo poruszyli ten temat .
2015-02-10 08:16:23
~Perfekcyjna Jest jedno stwierdzenie w tym artykule z którym nie mogę się zgodzić. Kosmetyki naturalne wcale nie są drogie. Tylko nam się tak wmawia wietrząc kolejną okazję do zdzierania z nas ile wlezie. Oczywiście istnieją bardzo drogie składniki kosmetyków których samo uzyskanie jest już szalonym problemem i z cała pewnością takie kosztują ale większość jest tania i dobrze wiedza o tym dziewczyny które same robią sobie kosmetyki z półproduktów bądź zaopatrują się w takich firmach jak np Fitomed. Przyczepię się do poruszonego w artykule problemu konserwantów. Zawsze niezwykle mnie dziwi, źe jest to tak istotne w kosmetykach. Drogie Panie... na ile starcza wam tonik, szampon, krem do rak, masło do ciała? Mnie nie starcza na miesiąc. A większość naturalnych kosmetyków jest w stanie bez uszczerbku przetrwać okres 20 dni. Czy aby na pewno potrzebujemy we wszystkich kosmetykach takiej ilości konserwantów czy to naturalnych czy chemicznych? A może tylko zrobiłyśmy się zbyt wygodne?
2015-02-05 13:57:16
~Beatris20 Cudowny artykuł - poruszony ważny temat stosowania szkodliwej chemii w kosmetykach- zgadzam się, ale kiedyś wypisałam sobie te składniki których trzeba unikać w kosmetykach i tak naprawdę , aby móc sprostać temu zadaniu musiałabym zostać przy szarym mydle. Studiując etykiety najróżniejszych żeli, płynów do kąpieli, mydeł, szamponów, odżywek , często także kremów i balsamów, ku memu rozczarowaniu odkryłam że mało który nie zawiera SLS - o jego szkodliwymi drażniącym działaniu na skórę już chyba wiedzę wszyscy ,a także olejów mineralnych i ropopochodnych. Znam jak na razie tylko jedną firmę która faktycznie jest "zdrowa i ekologiczna" i bardzo zwraca uwagę na poprawny skład, ale niestety ich działanie i wydajność mnie nie satysfakcjonowała na tyle by aż tak dużo pieniędzy na nie przeznaczać. Więc postanowiłam ograniczyć te wszystkie kosmetyki na tyle na ile jestem w stanie.

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki na przełomie roku 2020/2021!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

Koncentrat
z witaminą C rozjaśniający ENERGY

FLOSLEK

Pojemność:
30 ml

Nocna maska
intensywnie rewitalizująca
MORNING GLOW

FLOSLEK

Pojemność:
50 ml

Wiadomości branżowe

Działania online, choć przez wielu uważane za efektywne i wygodne, nie zastąpią spotkań na żywo, kiedy przy aromatycznej kawie można się poznać, porozmawiać i wymienić opinią na interesujący temat. Właśnie dlatego, miłośnicy kosmetyków naturalnych, od wielu miesięcy czekali na stacjonarne Targi Ekocuda, które...
​6 września 2021 roku Warszawa będzie polską stolicą piękna. Makijaże, profesjonalne porady, najlepsze oferty, bieżące trendy i merytoryczne wykłady – to wszystko znajdziesz na B2Beauty Trends Show. Niewiele jest eventów w branży beauty, które przyciągają nie tylko szerokim gronem wystawców, najnowszymi ofertami i...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Ciąża to wyjątkowy czas w życiu kobiety. Wymaga szczególnej troski o zdrowie i regularnych badań. Przyszłe mamy potrzebują też wiedzy z zakresu przebiegu ciąży oraz porad, jak mogą lepiej...
Czytaj więcej

Dla Niego

"Pracuj ciężko, baw się ostro" – taka idea przyświeca mężczyznom, dla których powstała najnowsza seria LaQ Doberman o zapachu seksu i biznesu. Czego mogą spodziewać się po niej panowie?...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

15 maja wystartowała ogólnopolska akcja „Niezapominajka” Fundacji Świętego Mikołaja 15 maja obchodzony jest Dzień Niezapominajki. Z tej okazji Fundacja Świętego Mikołaja rozpoczyna ogólnopolską kampanię społeczną, której celem jest zwrócenie uwagi na sytuację dzieci potrzebujących pomocy....Czytaj więcej

  ■ Procter & Gamble wspiera młode kobiety w rozwoju kariery w sektorach technologicznych i IT P&G od lat dąży do budowania świata wolnego od uprzedzeń i stereotypowego myślenia, w którym każdy ma prawo głosu i równe szanse. Równość płci na rynku pracy znacząco wpływa na rozwój biznesu...Czytaj więcej

  ■ „Liść robi różnicę”– start proekologicznej kampanii społecznej Liść, nosorożec i ekologia – co łączy te trzy elementy? Kampania społeczna „Liść robi różnicę”, stworzona przez markę Paclan we współpracy z wrocławskim Zoo i Fundacją Zoo Wrocław Dodo. Producent artykułów...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2021 COSMED Consulting / serwisuroda.pl