Czy Polacy są zadowoleni z własnego wyglądu?

Jak ważna jest dla nas fizyczność? Co czujemy, gdy patrzymy na odbicie swojej twarzy i ciała w lustrze? Czy zdarza nam się porównywać z innymi? Okazuje się, że z odbicia swojej twarzy w lustrze zadowolona jest niemal połowa ankietowanych, a własnej sylwetki – tylko jedna trzecia. Najwięcej kobiet chciałoby zrzucić zbędne kilogramy, z kolei mężczyznom najbardziej zależy na nabraniu masy mięśniowej. Dla porównania, za własne atuty szczególnie często uznajemy oczy, usta i wzrost.

 

 

96% Polaków chciałoby coś zmienić w swoim wyglądzie. Tak wskazuje nowy raport o samoocenie Polaków. Marka Nutridome zadała Polakom rozmaite pytania, dotyczące ich relacji z własnym ciałem. Anonimową ankietę wypełniło 1212 osób.


Ładnym i chudym jest łatwiej?

Zdecydowana większość badanych uważa, że fizyczność wpływa na życie osobiste i zawodowe. Zdaniem 67% ankietowanych szczupłe, atrakcyjne osoby mają zwyczajnie łatwiej. Nawet 8 na 10 z nas uzależnia swoje samopoczucie od własnego wyglądu. Ponad połowa respondentów często porównuje się z innymi, a tylko 40% lubi swoje ciało bez ubrań i nie wstydzi się nagości.

Na co dzień nie brakuje nam negatywnych emocji. Większość z nas czasem odczuwa zazdrość podczas oglądania czyichś zdjęć w mediach społecznościowych. Ponad połowie Polaków zdarza się przerobić swoją fotografię przed publikacją, aby prezentować się na niej korzystniej. Nie szczędzimy sobie również niemiłych myśli przed lustrem. Nawet co drugi ankietowany regularnie analizuje swoje odbicie, wytykając mankamenty.

Codzienność zdominowana przez media masowe wymusza na nas nieustanne obcowanie z niemożliwym do spełnienia kanonem piękna. Niespotykanie gładka skóra? Smukła i wiecznie młoda sylwetka? A może nieprawdopodobnie lśniące i sprężyste włosy? W wielu przypadkach to mit wykreowany na potrzeby reklam. Liczne badania udowadniają, że konstruowane w ten sposób obrazy mają duży wpływ na postrzeganie przez nas rzeczywistości – komentuje Magdalena Podgórska, nutrikonsultantka i ekspertka Nutridome.

 

Z biegiem lat pozbywamy się kompleksów

Aż 79% Polaków uważa, że pod pewnymi względami zbyt mocno odbiega od „normy”. Z kompleksami najczęściej zmagają się młode osoby. Wraz z wiekiem nasza relacja z ciałem stopniowo się poprawia. Trudności z akceptacją własnej fizyczności dotykają zwłaszcza kobiety. Konkretny aspekt wyglądu doskwiera aż 85% z nich. Dla porównania, kompleksy posiada 59% badanych mężczyzn. Być może dlatego nawet co trzecia Polka poddałaby się operacji plastycznej, gdyby miała taką możliwość.

Czujemy jednak, że upływ czasu działa na naszą korzyść. Aż 43% ankietowanych deklaruje, że ich samoocena wzrosła na przestrzeni ostatnich 5 lat. Co czwarta osoba z tej grupy zaczęła akceptować swój wygląd, co piąta schudła, a co szósta uważa, że prezentuje się dziś bardziej atrakcyjnie. Innym pomógł trening, wzrost świadomości czy nabrana dojrzałość.

W naszym społeczeństwie wciąż pokutuje niszczycielski kult szczupłego ciała. Wymaganie to jest kierowane szczególnie wobec kobiet. Oczywiście zmiany są już widoczne, ponieważ coraz więcej życzliwych osób promuje zdrowy tryb życia, aktywność fizyczną i dążenie do sylwetki, która będzie zdrowa i wysportowana, ale nie wychudzona – wyjaśnia Agnieszka Kiełbik, psycholog, psychodietetyk i psychoterapeuta.


Oceniamy i czujemy się oceniani

Wciąż mamy wiele do zrobienia, jeśli chodzi o ciało pozytywność w naszym kraju. Nie tylko jesteśmy krytyczni w stosunku do samego siebie, ale na co dzień osądzamy również wygląd innych. Aż 78% Polaków przyznaje, że zdarza im się oceniać spotykanych ludzi po okładce. Nieco częściej robią to mężczyźni. Sami również czujemy się często szufladkowani w związku z własną cielesnością. Takie wrażenie odnosi blisko połowa respondentów, a co czwarty uważa, że to zależy od konkretnej sytuacji.


 


>> Krótko o badaniu

Ankietę przeprowadzono w grudniu 2020 roku na grupie 1212 osób. Zadano otwarte oraz zamknięte pytania jedno- i wielokrotnego wyboru. Większość badanych (76%) stanowiły kobiety. Wyniki badania „Czy Polacy lubią swój wygląd?” zostały opublikowane w całości na stronie internetowej marki Nutridome.





Komentarze

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki na przełomie roku 2020/2021!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

C+ Strategy
Stymulator
gładkiej skóry,
krem pod oczy
AVA

Pojemność:
15 ml

C+ Strategy
Multi-aktywny lifting,
krem na dzień

AVA

Pojemność:
50 ml

Wiadomości branżowe

Miniony rok 2020 postawił przed nami nowe wyzwania, spowodował liczne zmiany w funkcjonowaniu, nie zawsze łatwe do zaakceptowania, wymagające nowych rozwiązań i świeżego spojrzenia. Nowy rok 2021 przynosi kolejne istotne dla branży wydarzenia. Spółka Health and Beauty Media podjęła decyzję o nowej lokalizacji organizowanych...
B2Beauty Trends Show to event poświęcony branży beauty w Polsce. To nie tylko najlepsi wystawcy i bogata oferta skierowana do przedstawicieli biznesu, ale także kompleksowe warsztaty i konferencje, będące trampoliną do rozwoju! Już 6 maja 2021 roku (uwaga nowy termin) zapraszamy na PGE Narodowy, by poznać piękną i biznesową...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

W styczniu bezpłatny serwis VOD ARTE po polsku pokazuje uznane, fabularne i dokumentalne filmy kobiece, prezentowane na międzynarodowych festiwalach filmowych, w tym „Motherland” Tomasa...
Czytaj więcej

Dla Niego

Dbanie o cerę nie jest już domeną kobiet, ale niektórzy mężczyźni nadal omijają półki z kosmetykami do twarzy szerokim łukiem. Badania pokazują, że co prawda dla większości Polaków...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

"Świadoma Bogini. Jak zdobyć wszystko i być szczęśliwą" Stan portfela może odzwierciedlać przejęte schematy funkcjonowania rodziców i sposoby gospodarowania budżetem domowym. Przyjrzenie się im i zachowanie tych, które służą dobrej passie, pozwoli zwiększyć stan konta. Błędne przekonania...Czytaj więcej

Dbanie o planetę – tego powinniśmy uczyć się od małego „Uczniowskie Ekonawyki” oraz „Czysta Ziemia: ekodedektywi na tropie domowych nawyków” to dwa projekty przygotowane dla uczniów szkół podstawowych przez Fundację Nasza Ziemia oraz Procter & Gamble, wraz...Czytaj więcej

AstraZeneca i Uniwersytet Warszawski podpisują porozumienie o strategicznej współpracy Koncern biofarmaceutyczny i wiodąca polska uczelnia podpisały porozumienie, którego celem jest strategiczna współpraca w obszarze wdrażania nowych rozwiązań z zakresu...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2021 COSMED Consulting / serwisuroda.pl