Rozmazują szminkę i przypominają o cytologii

Rita Ora, Georgia May Jagger, Monika Olejnik – co je łączy? Wszystkie panie wzięły udział w akcji #SmearForSmear i umieściły w internecie zdjęcia, na których pozują z rozmazaną szminką. Kampania ma na celu uświadomienie kobietom, że regularne badania cytologiczne pozwalają na wczesne wykrycie raka szyjki macicy. Najnowsze statystyki pokazują jak wielkim problemem jest zachorowalność na ten rodzaj nowotworu. Jednocześnie należy on do jednych z tych, który można całkowicie wyeliminować.

 


Rozmaż szminkę w kąciku ust, zrób selfie, wrzuć do internetu i powiadom znajomych o kampanii #Smearforsmear. W jakim celu? Dzięki temu uświadomisz kobietom, że cytologia ratuje życie. W kampanii może wziąć udział każdy, także mężczyźni.

Szacuje się, że 4 na 5 osób, które uprawiają seks, miało kontakt z wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV). To on jest odpowiedzialny za raka szyjki macicy u kobiet, ale także nowotwory odbytu, gardła czy prącia u mężczyzn. W Polsce raka szyjki macicy rozpoznaje się co roku u prawie 4 tysięcy kobiet. Co druga Polka chora na raka szyjki macicy umiera. Śmiertelność jest u nas wyższa aż 70% niż średnio w krajach Unii Europejskiej.

Każdy sposób na to, by promować badania cytologiczne, jest dobry. Jeśli rak szyjki macicy zostanie odpowiednio wcześnie wykryty, to prawie w 100% przypadków jesteśmy w stanie go wyleczyć. Śmiertelność na ten rodzaj nowotworu jest w Polsce tak duża tylko dlatego, że brakuje u nas świadomości, jakie znaczenie ma regularna cytologia. A to przecież proste, bezbolesne badanie – wyjaśnia dr n. med. Karolina Waleśkiewicz – Ogórek, specjalista położnictwa i ginekologii, współpracujący z Fundacją Rosa w ramach kampanii Rakoobrona, koncentrującej się na promocji profilaktyki przeciwnowotworowej wśród młodzieży.

Kampanię #Smearforsmear zorganizowała brytyjska organizacja Jo's Cervical Cancer Trust. Rozmazywanie szminki rozprzestrzenia się w tempie słynnego Ice Bucket Challenge. W ciągu kilku dni akcja zdobyła popularność na całym świecie.

Profilaktyka onkologiczna w takiej formie przemawia do wyobraźni. Im więcej tego rodzaju akcji, tym lepiej. Młode kobiety powinny traktować badania cytologiczne jako element zdrowego trybu życia. Jako organizatorzy kampanii edukacyjnej m.in. na temat raka szyjki, natychmiast przyłączyliśmy się do akcji – wyjaśnia Martyna Niewójt , szefowa kampanii Rakoobrona.

 

 

Rak szyjki macicy to najczęściej występujący nowotwór wśród kobiet poniżej 35 roku życia. Jednocześnie jest to jeden z nielicznych rodzajów raka, które możemy całkowicie wyeliminować.

 

Program Rakoobrona jest skierowany do młodzieży w wieku 14-19 lat i przewiduje zajęcia edukacyjne w szkołach – w wymiarze 1 godziny lekcyjnej, dla uczniów klas II i III szkół gimnazjalnych oraz I-III szkół ponadgimnazjalnych. Dla placówek, które wyrażą zainteresowanie programem, Fundacja Rosa przygotowała profesjonalne materiały edukacyjne, opracowane w atrakcyjnej dla młodych ludzi formie. Materiały są przekazywane bezpłatnie. Do programu mogą się zgłaszać szkoły z całej Polski. Więcej o kampanii Rakoobrona na stronie www.rakoobrona.pl

 




Komentarze
2015-03-06 08:24:21
~wiki2011 Uważam, że to ciekawe wydarzenie, ciekawe pod kontem zwrócenia uwagi na problem. Obecnie ciężko jest przebić się z jakimikolwiek informacjami, ponieważ jest nas coraz więcej, wszyscy są zaganiani. Taka aktywność może wpłynąć na to, że człowiek najpierw zwraca uwagą - zatrzymuje się, a następnie myśli o problemie. Jestem za tym aby takich akcji było jeszcze więcej.
2015-02-20 20:00:14
~szakirka Niestety prywatne badania kosztują sporo i nie każda z nas może sobie na nie pozwolić ,dobrze ,że są takie akcje czy też wysyłane zaproszenia imienne do kobiet ,ja uważam ,że jakakolwiek forma jest dobra byle skuteczna ,a bransoletki ,broszki to bardzo fajna inicjatywa , bo nie tylko zostanie na dłużej taka bransoletka czy broszka i jest dla nas szczególna ,ale właśnie inne kobiety się zainteresują skąd ją mamy i tym sposobem więcej kobiet dowie się o akcjach :)
2015-02-16 21:06:26
~Kasia Gryfin Perfekcyna ,zgadzam sie z Tobą.Ja mieszkam na wsi i wiem jak mało kobiet chodzi do ginekologa.Ale powiem Ci tez ,że kiedy w ubiegłym roku dostałam bransoletkę z akcji "Piękna bo zdrowa"( taka czerwona Kwiat Kobiecości-może ktoś kojarzy) to w zasadzie wszystkie Panie pytały mnie skąd ją mam i co znaczy.I w trakcie odpowiadania prawie wszystkie przyznały ,że trzeba tez iść się przebadać.i to bylo fajne,bo niby taki symbol,a ile zdziałał,bo o czymś ważnym przypomniał.Ja tą bransoletkę bardzo często noszę,jest dla mnie jakaś ważna
2015-02-15 00:06:47
~Beatris20 Dodam jeszcze, że większy skutek przynoszą zaproszenia wysyłane do kobiet na darmowe badania. Zauważyłam także, że tam gdzie dostęp do różnych ginekologów jest bezpłatny (i do badań) i kobieta ma wybór wśród lekarza, tam częsciej regularnie kobiety się badają. Sama kiedyś chodziłam prywatnie i niestety ale koszt badania zawsze wywoływał u mnie ból w sercu.
2015-02-14 10:42:25
~Perfekcyjna Beatris20, no z uszminkowanych ust mi to wyjęłaś :)
2015-02-12 23:57:52
~Beatris20 Nie podobają mi się te kampanie bo są zbyt wymyślne i trochę irytujące. Wystarczyłoby hasło Dzień walki z nowotworem szyjki macicy - Zrób cytologię i zdjęcia znanych twarzy. Rozmazana szminka nie kojarzy mi się zbyt dobrze- obraz prostytutki lub maltretowanej kobiety, ewentualnie dziewczyny po dobrej imprezie. Uważam to za doskonały przykład przerostu formy nad treścią. A to nie o to chodzi.
2015-02-11 21:57:26
~szakirka Ja robię cytologię raz w roku lub raz na półtora roku i nigdy później ,trzeba przestrzegać terminów robić sobie sezonowe badania i kontrolować czy nic się nie dzieje ,bo zdrowie i życie mamy tylko jedno ! Każda kampania zachęcająca do badań jest dobra ,popieram ją w stu procentach ,mam nadzieję ,że trafi do jak największej rzeszy kobiet ,jeśli dzięki niej uratuje się choć kilka i kobiet od choroby a nawet śmierci , to już będzie ogromny sukces.
2015-02-11 09:21:57
~Perfekcyjna Nie za bardzo rozumiem... tego typu kampania społeczna docelowy segment ma w dużych aglomeracjach miejskich, wśród osób dość dobre wykształconych i mających przynajmniej średni poziom życia. No cóż, aby ją obejrzeć/wziąć udział trzeba mieć komputer, internet, smartfona, instagram (selfie) itd. Z tego co powszechnie wiadomo w tej grupie społecznej świadomość jest już dość wysoka. Problemem nie są studentki i licealistki oraz młode dziewczyny z miast tylko kobiety z obszarów wiejskich w wieku średnim i starszym. To tutaj jest największe zagrożenie i największy odsetek zachorowalności.
Oczywiście każda kampania społeczna jest dobra z zasady. Ale takie wybiórcze traktowanie tematu już dobre nie jest.

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj na przełomie roku 2019/20 punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

Serum
z natką
3 w 1
FLOSLEK

Pojemność: 30 ml

Krem z groszkiem
na noc

FLOSLEK

Pojemność: 50 ml

Wiadomości branżowe

Koniec lutego to idealny moment na kolejne zakupy i przygotowania do nadchodzącego sezonu wiosna-lato 2020, ale również uzupełnienie garderoby o perełki z sezonu jesień-zima 2019/2020. Powoli, z nadzieją na szybką wiosnę i zielone pąki kwiatów na drzewach, kozaki będą ustępować lżejszym botkom, mokasynom, balerinom oraz...
Rozpoczęły się przygotowania do kolejnej edycji targów LOOK i beauty VISION 2020. Największe wydarzenie dla branży profesjonalistów w Polsce, odbędzie się w dniach 4-5 kwietnia 2020, na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. To wyjątkowa edycja, ponieważ organizator świętować będzie jubileuszową, 20. edycję. Z...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Czy mogę pić kawę w ciąży? Czy kawa w ciąży jest szkodliwa? Wiele przyszłych mam zadaje sobie to pytanie. Lekarze jednoznacznie wskazują, że można pić kawę w ciąży, ale trzeba zmienić...
Czytaj więcej

Dla Niego

Często osoby, które starają się żyć zdrowo i aktywnie, zastanawiają się, czy mogą pozwolić sobie na słodką przekąskę. Jak poradzić sobie z zapotrzebowaniem na „coś słodkiego”?...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

Kampania Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EASME) Sektor tekstylny, odzieżowy, skórzany i obuwniczy (TCLF) to europejski potentat, źródło nowych trendów i innowacji. Szacuje się, że roczny obrót w Europie wynosi ponad 200 mld euro, a około 225 000 firm zatrudnia...Czytaj więcej

Miasto Żyje Modą – 17-23.02.2020 Miasto Żyje Modą to projekt „miejski”, towarzyszący odbywającym się w dniach 19-20.02.2020 Targom Mody Poznań. Jego głównym założeniem jest promocja projektantów, marek modowych, miejsc oraz wydarzeń, które łączy jedno – moda i najnowsze...Czytaj więcej

Sezon na lody nie kończy się na lecie Badanie przeprowadzone przez instytut Kantar Public na zlecenie firmy Koral pokazało, że ponad trzy piąte Polaków (68%) je lody zimą. Co ciekawe lody zimą zdecydowanie chętniej jedzą młodsze pokolenia – wśród młodzieży w wieku 15-17 lat jedzenie lodów zimą...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2020 COSMED Consulting / serwisuroda.pl