Pamiętaj o profilaktyce i badaj swoje piersi

W związku z „różowym październikiem”, miesiącem profilaktyki raka piersi oraz inicjatywą BRA Day, GE Healthcare przypomina, jak ważne dla zdrowia kobiet są badania mammograficzne i zachęca Polki do profilaktyki. Z danych Krajowego Rejestru Nowotworów wynika, że rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym wśród kobiet w Polsce (23 proc.) oraz w Europie (24,2 proc.), gdzie rocznie wykrywa się ponad 550 tys. nowych przypadków, a zachorowalność rok do roku wzrasta.

 

 

 

Regularna profilaktyka to podstawa

Programy przesiewowe w zakresie wczesnego wykrywania nowotworu piersi są prowadzone w niemal wszystkich krajach europejskich. Europejskie Towarzystwo Obrazowania Piersi (EUSOBI) wskazuje, że dzięki nim śmiertelność z powodu raka piersi zmniejsza się nawet o 40 proc.

 

Czym jest mammografia?

Badanie mammograficzne służy wczesnemu wykryciu zmian nowotworowych u kobiet. Wykorzystuje ono niewielką dawkę promieniowania i pozwala na uzyskanie obrazu piersi, na podstawie którego radiolog może wykryć i przeanalizować ewentualne zmiany, takie jak guzy, torbiele czy zwapnienia. Podstawowym etapem tego badania jest dokładne ułożenie piersi na płytce detektora, która następnie zostaje uciśnięta przez aparat mammograficzny. Ucisk piersi jest tutaj niezbędny do uzyskania odpowiedniej jakości obrazu, na podstawie którego radiolog będzie mógł z największą precyzją ocenić zmiany zachodzące w tkance. Ucisk pozwala także na ograniczenie pochłanianej podczas badania dawki promieniowania rentgenowskiego.

Po zakończeniu badania obrazy zostają przekazane do radiologa. W razie wykrycia zmian, pacjentka zostaje skierowana na dodatkowe badania, pozwalające precyzyjnie zdiagnozować problem. Obejmują one m.in. ultrasonografię, mammografię spektralną ze wzmocnieniem kontrastowym (CESM), rezonans magnetyczny i/lub biopsję piersi.

 

W obawie przed bólem

Wiele kobiet obawia się bólu związanego z badaniem mammograficznym. Warto wiedzieć, że obecnie wiele aparatów mammograficznych, stosowanych w placówkach medycznych, zaprojektowano z myślą o poprawie komfortu pacjentek i wyposażono je m.in. w mechanizmy bezpieczeństwa ograniczające ucisk i zapobiegające niepotrzebnemu bólowi. Istotny jest także czas, w którym odbywa się badanie – dobrym rozwiązaniem jest zaplanowanie go w początkowej lub środkowej fazie cyklu miesiączkowego, gdy kobiece piersi są mniej wrażliwe na dotyk oraz łatwiejsze w obrazowaniu.

 

Gęsta tkanka – dodatkowe wyzwanie

Wykonanie podstawowego badania za pomocą aparatu mammograficznego może uratować życie, jednak czasami okazuje się niewystarczające ze względu na dużą gęstość tkanki piersi. Gęstość piersi to stosunek względnej ilości tkanki tłuszczowej w porównaniu do ilości tkanki gruczołowej (włóknistej) w piersi. Ta dziedziczna cecha dotyczy ponad 40 proc. Kobiet i powoduje zwiększenie ryzyka zachorowania na raka piersi. Wówczas pomocne okazują się zaawansowane technologicznie urządzenia ultrasonograficzne, pozwalające poprawić dokładność diagnozy i wykrywalność nowotworów złośliwych. Obecnie w polskich placówkach medycznych dostępne są już urządzenia wyposażone w systemy diagnostyki ultradźwiękowej, które zostały specjalnie dostosowane pod kątem wykrywania nowotworów u kobiet z dużym poziomem gęstości tkanki piersi. Wykorzystują one technologię ultradźwięków i wytwarzają trójwymiarowy, wieloprzekrojowy obraz całej tkanki piersi. Takie obrazowanie umożliwia wykrycie guzów niewidocznych na zdjęciach mammograficznych u pacjentek z gęstą budową piersi, jednocześnie wspomagając diagnostykę raka we wczesnym stadium.

 

GE Healthcare partnerem BRA Day

W tym roku GE Healthcare po raz kolejny wspiera charytatywną inicjatywę BRA Day, informującą o profilaktyce, mającą na celu edukację w zakresie nowotworów piersi oraz promocję zabiegów rekonstrukcji piersi po mastektomii. W jej ramach 18 października (już w najbliższy piątek) w Wojewódzkim Centrum Onkologicznym w Łodzi, Panie będą mogły poddać się bezpłatnemu badaniu mammograficznemu, a także skorzystać z konsultacji specjalistów. Głównymi organizatorami BRA Day Polska są Wojewódzkie Wielospecjalistyczne Centrum Onkologii i Traumatologii im. Kopernika w Łodzi, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego
w Łodzi oraz Fundacja Pełną Piersią na Rzecz Rozwoju Rekonstrukcji Piersi.

 

 

 

 

Komentarze

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj na przełomie roku 2019/20 punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

REGENERATING
BODY BALM
Regenerujący
balsam do ciała

Lemon Grass
& Gardenia

Pojemność:
300 ml

NOURISHING SHOWER GEL Odżywczy żel
pod prysznic
Lemon Grass
& Gardenia

Pojemność:
300 ml

Wiadomości branżowe

Zarząd Health and Beauty Media Sp. z o.o. informuje, iż w związku ze zmianą sytuacji epidemiologicznej, tj. faktem potwierdzenia w Polsce pierwszego przypadku zarażenia koronawirusem 2019-nCoV, wywołującym chorobę COVID-19, i po konsultacji z Wystawcami i Partnerami podjęto trudną, ale w  mniemaniu firmy słuszną decyzję o...
Kongres ma na celu ukazanie w szerokim ujęciu tematyki urody, określanej także jako rynek lub branżą beauty. Przede wszystkim firma COSMED Consulting, właściciel portalu serwisuroda.pl, pragnie poruszyć m.in. tematy nadal mało jeszcze popularne oraz zapoznać specjalistów branży beauty i ich klientów z nowościami różnych...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Nietrzymanie moczu uważane jest za jeden z ważniejszych problemów zdrowotnych XXI wieku i ma status choroby społecznej. Potrafi znacznie obniżyć jakość życia, dlatego w przypadku...
Czytaj więcej

Dla Niego

Pomimo nieopisanego postępu, jaki dokonał się przez lata w dziedzinie stomatologii oraz faktu, że ból w czasie leczenia to już przeszłość, ogromna liczba Polaków nadal panicznie boi się...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

Kampania Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EASME) Sektor tekstylny, odzieżowy, skórzany i obuwniczy (TCLF) to europejski potentat, źródło nowych trendów i innowacji. Szacuje się, że roczny obrót w Europie wynosi ponad 200 mld euro, a około 225 000 firm zatrudnia...Czytaj więcej

Miasto Żyje Modą – 17-23.02.2020 Miasto Żyje Modą to projekt „miejski”, towarzyszący odbywającym się w dniach 19-20.02.2020 Targom Mody Poznań. Jego głównym założeniem jest promocja projektantów, marek modowych, miejsc oraz wydarzeń, które łączy jedno – moda i najnowsze...Czytaj więcej

Sezon na lody nie kończy się na lecie Badanie przeprowadzone przez instytut Kantar Public na zlecenie firmy Koral pokazało, że ponad trzy piąte Polaków (68%) je lody zimą. Co ciekawe lody zimą zdecydowanie chętniej jedzą młodsze pokolenia – wśród młodzieży w wieku 15-17 lat jedzenie lodów zimą...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2020 COSMED Consulting / serwisuroda.pl