Reklama
Zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju

Według badań Instytutu Saratoga odejście specjalisty i zatrudnienie na jego miejsce nowego pracownika kosztuje tyle, co roczne wynagrodzenie nowicjusza. Zasoby ludzkie uznawane są obecnie za kluczowy czynnik wzrostu gospodarczego i jednocześnie najcenniejszy kapitał firmy. Dlatego pracodawcy prześcigają się w tworzeniu atrakcyjnych ofert nie tylko w zakresie płacowym, ale i socjalnym. Zdaniem 87% menedżerów, nowoczesna i przyjazna przestrzeń biurowa jest istotnym elementem w procesie rekrutacji, a komfortowe miejsce pracy sprzyja produktywności.

 

 

Na przestrzeni najbliższych trzech lat aż 41% firm z sektora BPO/SSC planuje przeprowadzkę do nowego biura. Na decyzję o jego wyborze wpływają przede wszystkim: lokalizacja (91%), koszty najmu (87%), dostęp do środków komunikacji miejskiej (87%) oraz wysoki standard techniczny budynku (60%). Duża waga przykładana jest także do zaplecza socjalnego. Aż 98% badanych stwierdziło, że stojaki na rowery są niezbędnym wyposażeniem w miejscu pracy, 87% wskazało na kantynę, a 66% na ogólnodostępne prysznice i szatnie. Aranżowanie biura w oparciu o różnorodność środowiska pracy, jak i potrzeby konkretnego pracownika to obecnie trend numer jeden na rynku nieruchomości biurowych. Powierzchnia dostosowana jest do specyfiki wykonywanych zadań, jednocześnie pozwalając na wzajemne interakcje.

Jak wynika z badań Harvard Business Review, bezpośredni, przypadkowy kontakt na terenie firmy (tzw. „zderzenia”), poprawia efektywność, umożliwiając wymianę opinii i zaczerpnięcie inspiracji podczas prywatnej rozmowy pomiędzy pracownikami. Optymalna aranżacja przestrzeni, która pozwala na częste, nieformalne interakcje staje się istotnym elementem w procesie projektowania - potwierdza Zuzanna Mikołajczyk, Dyrektor ds. Marketingu i Handlu, Członek Zarządu Mikomax Smart Office. Angielskie przysłowie „varietyis the spice of life” zaczyna mieć swoje odzwierciedlenie także w życiu zawodowym.

Współczesne biura przestają być wyłącznie miejscem pracy, przekształcając się w przestrzeń sprzyjającą realizacji różnych zadań i obowiązków. Tworzenie przyzakładowych kantyn, przedszkoli, klubów malucha czy mniejszych lokali usługowych kreuje miejsce kompleksowe, które odciąża pracownika z części logistyki dnia codziennego, umożliwiając skupienie się na pracy.

 

Światłe podejście do zdrowia

Przy wyborze nowej siedziby istotne jest również odpowiednie zarządzanie budynkiem. Jednym z najczęstszych problemów (62%) są systemy wentylacyjne i klimatyzacja. Jako najprostsze rozwiązanie wskazano okna uchylne, które poza możliwością zaczerpnięcia świeżego powietrza, stymulują do opuszczenia stanowiska i zmiany pozycji ciała. Brytyjczycy zbadali, że przebywając minimum osiem godzin w biurze, ruszamy się statystycznie tylko 30 minut. Warto więc zadbać o każdy, nawet najmniejszy wysiłek. Jednak krótki spacer, podejście do okna, to trochę za mało, by stymulować mózg i zadbać o kręgosłup. Eksperci alarmują: wstań! A rynek odpowiada rewolucją na stojąco, czyli rozwiązaniami szytymi na miarę współczesnego pracownika biurowego. Już Hemingway pracował, stojąc przy biurku, rzadko korzystał z krzesła. Wówczas przypisywano takie przyzwyczajenie lepszej pracy twórczej, obecnie to trend numer jeden, zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Lekarze winszują nowej modzie, bo kręgosłup to podstawa.

Podczas stania na nasz kręgosłup wywierany jest mniejszy nacisk. Długotrwała pozycja siedząca jest zabójca dla zdrowia. Dobrze, że projektanci mebli i wzornictwa promują nową modę na pracę stojącą lub tryb sit & stand, czyli zamienne stosowanie pozycji przy biurku. Dzięki temu motywujemy się do częstszego ruchu, dbamy o właściwą postawę ciała. Wyprostowane plecy to już połowa sukcesu – przekonuje Andrzej Rudawski z Columna Medica, kliniki rehabilitacyjnej.

Co ważne, nowoczesne przestrzenie biurowe są coraz bardziej przyjazne zdrowiu. Architekci na przykład celowo umieszczają kuchnię w oddalonej części budynku, by zachęcić pracowników do dłuższych spacerów. Podobnie jest z drukarkami, kserokopiarkami czy innymi sprzętami biurowymi. Dostępność wszystkiego pod ręką staje się passe. Takie zabiegi motywują do ruchu, interakcji, wspólnego spędzania czasu w pracy. Spotkaniom w połowie drogi służą między innymi strefy relaksu czy rozwiązania typu #Hush, czyli miejsca do krótkich rozmów ad hoc czy pracy projektowej.

Aranżując przestrzeń biurową coraz mocniej stawia się na jej personalny charakter. Przeciętnie pracownik zatrudniony na pełen etat spędza niemal 25% roku w firmie, co oznacza, że warunki, w jakich pracuje mają wpływ nie tylko na jakość pracy, ale i życia prywatnego. Dzięki systemom takim jak Balance czy Stand Up, umożliwiającym zmianę pozycji pracy,  zadania realizowane są efektywniej, przy jednoczesnej dbałości o prawidłową postawę ciała w czasie ich wykonywania - wyjaśnia Zuzanna Mikołajczyk, Mikomax Smart Office.

 

Naturalnie świet(l)ne biuro

Co jeszcze sprawia, że czujemy się w pracy lepiej? Duża ilość okien. Pozwalają one na ograniczenie bądź wyeliminowanie problemów z doświetleniem przestrzeni, na które skarżyła się niemal połowa (43%) ankietowanych. W badaniu opublikowanym w The Responsible Workplace wykazano, że okna były jednym z głównych powodów zadowolenia z budynku. Niestety, aż 68% pracowników narzeka na oświetlenie w swoich biurach. Światło wpływa na ludzki organizm w dwojaki sposób: bezpośrednio, poprzez oddziaływanie na zmysł wzroku oraz pośrednio, w postaci wpływu na nasze samopoczucie i zachowania, a nawet hormonalne saldo. Efektem jego zbyt małej ilości może być senność i brak ostrości widzenia, co negatywnie wpływa na motywację i koncentrację, podczas gdy sztuczne źródło światła może powodować zmęczenie oczu i bóle głowy.

 

Zielone światło dla eko

Okazuje się ponadto, że zrównoważone budownictwo zyskuje na znaczeniu. Aż 81% firm deklaruje promowanie zachowań prośrodowiskowych w firmie. Prawie połowa (45%) z nich stwierdziła, że przy wyborze budynku istotny jest zielony certyfikat (BREEAM, LEED, DGNB). Obecnie zaledwie 6% istniejącej powierzchni biurowej w Warszawie oraz 5% w największych miastach regionalnych w Polsce posiada certyfikację ekologiczną, jednak w przypadku obiektów w budowie sytuacja wygląda zupełnie inaczej. W Warszawie, aż 66% realizowanej obecnie powierzchni otrzymało już wstępną atestację, bądź też się o nią ubiega. W największych miastach regionalnych ok. 30% realizowanych powierzchni powstaje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Promowanie postaw ekologicznych to inwestycja z korzyścią zarówno dla otoczenia, jak i wizerunku firmy. Pracownicy również to doceniają.

 

Szczęście pracownika się opłaca

Jak wynika z badań Shawna Achora, autora książki „The Happiness Advantage”, inwestycje w dobre samopoczucie i zaangażowanie pracowników są nie tylko korzystne wizerunkowo, ale też mają realne przełożenie na zwrot nakładów. Sprzedaż rośnie o 37%, a produktywność o 31%. Świetlista przyszłość biur staje się równie jasną perspektywą dla obecnych i przyszłych pracowników, zarówno korporacji, jak i małych i średnich firm.

 

W artykule wykorzystano dane badania: Skanska, JLL, BPO i Centra Usług Wspólnych: Menedżerowie firm zabierają głos w sprawie nieruchomości, grudzień 2015

 

 

 

Komentarze
2016-07-10 21:34:06
~Beatris20 Mam nadzieję, że ten trend już w nie długim czasie opanuję całą Polskę , bo niestety ale takie wyższe standardy panują tylko w dużych miastach. W czystej, jasnej i miłej przestrzeni zawsze lepiej się pracuję, a dodatkowe korzyści sprawiają , że aż chce iść się do pracy.

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Bądź aktywny, bierz udział w życiu naszego portalu i jego fanpage. Ciesz się profitami Fun & More CLUB.

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

MASKA HIALURONOWA
L’Biotica

Maska w postaci nasączonej tkaniny z kwasem hialuronowym. Intensywnie nawilża, nadaje uczucie świeżości i sprężystości, a także hamuje proces powstawania zmarszczek.

MASKA DO STÓP ZŁUSZCZAJĄCA
L’Biotica

Wypełniona jest aktywnie działającym płynem na bazie kwasów roślinnych. Maska skutecznie usuwa martwy, zrogowaciały naskórek, odciski oraz zgrubienia skóry.

Wiadomości branżowe

27 i 28 października 2018 roku wydawca magazynu Art of Beauty organizuje dwa branżowe wydarzenia. Są to dwa kongresy o zróżnicowanym profilu tematycznym. Jeden poświęcony jest pielęgnacji skóry problematycznej, drugi zaś podejmuje zagadnienia kosmetologii estetycznej. Adresatami konferencji są kosmetolodzy i właściciele...
Lider Biznesu Beauty, czyli największa biznesowa konferencja dla managerów obiektów beauty, spa i medycyny estetycznej w tym roku odbędzie się 28 i 29 maja. Tradycyjnie już wydarzenie będzie miało miejsce w warszawskim hotelu AirPort Okęcie. Temat wiodący tegorocznej edycji konferencji to - zarządzanie, motywowanie i...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Codzienność potrafi przyprawić nas o ból głowy. Życie w ciągłym biegu, problemy w pracy i goniące terminy powodują permanentny stres, który negatywnie odciska się nie tylko na naszej...
Czytaj więcej

Dla Niego

Golenie ciała jest już dla wielu mężczyzn codziennym nawykiem. Współczesny mężczyzna coraz częściej sięga po maszynkę do golenia, nie tylko po to by zgolić wąsy czy brodę, ale by...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

KEVIN.MURPHY dla MMC – pokaz jesień-zima 2018/19 W poniedziałek 4 czerwca w warszawskiej Królikarni, odbył się pokaz kolekcji jesień-zima 2018/19 duetu MMC. W klasycznym wnętrzu pałacu i muzeum rzeźby, MMC Studio zaprezentowało najnowszą kolekcję. Dopełnieniem kreacji, które cechowały niebanalne...Czytaj więcej

#CREATEYOURSTYLE - pod tym hasłem Schwarzkopf obchodzi w tym roku 120 urodziny Indywidualizm, pewność siebie, własny styl. I oczywiście modne, autentyczne fryzury do noszenia na co dzień, które idealnie odzwierciedlają osobowość. Tak w 2018 roku Schwarzkopf świętuje 120-lecie marki....Czytaj więcej

Parlamentarzyści kontra choroby tarczycy 25 maja 2018 r. obchodzony jest Światowy Dzień Tarczycy. Z tej okazji organizacja Polskie Amazonki Ruch Społeczny pod patronatem Marszałka Sejmu RP przygotowała akcję profilaktyczną, w ramach której Parlamentarzyści skorzystali z badań USG tarczycy i poznali...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2018 COSMED Consulting / serwisuroda.pl