Reklama
Polskie kosmetyki – między Zachodem a Wschodem

W I półroczu 2014 r. eksport preparatów perfumeryjnych, kosmetycznych i toaletowych osiągnął wg danych GUS tonaż 229 tys. ton oraz wartość ponad 1 mld euro (wzrost o 1,1 proc. r/r). Głównymi zagranicznymi rynkami zbytu dla polskich kosmetyków są kraje rozwinięte; eksport do krajów Unii Europejskiej wzrósł o 4,1 proc. r/r. Polscy eksporterzy coraz rzadziej obierają jednak kierunek wschodni: eksport kosmetyków do krajów Europy Środkowo-Wschodniej spadł o 10,3 proc. r/r.

 


Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że słabszy eksport polskich kosmetyków do krajów Europy Środkowo-Wschodniej może wynikać z napiętej sytuacji na Ukrainie, to dane GUS mówią co innego: spadki było widać już we wcześniejszym okresie. W miesiącach I-IX 2013 r. spadek liczony w PLN w ujęciu r/r wyniósł 5 proc. To, że skala eksportu na Wschód zaczęła zmniejszać się już wcześniej, potwierdzają obroty klientów Akcenty. Szacujemy, że w okresie ostatniego roku obroty naszych klientów z branży kosmetycznej ze Wschodem spadły o około 5-7 proc. Z kolei wzrosty były w tym czasie widoczne np. w obrotach z krajami arabskimi (ok. 4-6 proc.) i azjatyckimi (ok. 12 proc.). Nasi klienci już wcześniej delikatnie wycofywali się z rynków wschodnich z prostego powodu - na ich produkty ogromny popyt zaczął zgłaszać Zachód. Dlatego wydaje się, że ewentualne problemy na Wschodzie nasze firmy będą rozwiązywać silniejszą obecnością w Europie Zachodniej i na zupełnie nowych rynkach – podkreśla Radosław Jarema, dyrektor zarządzający Akcenty w Polsce, firmy obsługującej transakcje walutowe eksporterów i importerów. A rynków, na których pojawiają się polskie kosmetyki jest wiele. Marki takie jak Bielenda czy Dr Irena Eris chwalą się np. sukcesami na rynku azjatyckim, m. in. w Korei Południowej i na Tajwanie. Inni producenci handlują np. z Republiką Południowej Afryki, Indonezją czy Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Potencjał polskiego eksportu kosmetyków na odległych rynkach dostrzegło też Ministerstwo Gospodarki, które w ramach programu promocji polskich wyrobów na świecie, chce wesprzeć ekspansję polskiej branży kosmetycznej w Malezji.

Nie każdy odbiorca z kraju egzotycznego będzie chciał rozliczać się w euro, wielu kontrahentów woli rozliczać się w dolarach. Dobra obsługa transakcji walutowych oznacza, że można po bardzo dobrych kursach wymieniać wszystkie waluty i płacić minimalnie opłaty za przelewy. Narzędziem bardzo przydatnym, szczególnie dla firm kosmetycznych, które płacą w innych walutach niż otrzymują płatności, są forwardy. Korzystanie z nich jest darmowe, a zabezpiecza marżę i stabilizuje biznes – wyjaśnia Jarema.

 

 

Oprócz odwagi polskich firm do podbijania rynków zagranicznych, źródłem skali eksportu polskich kosmetyków jest ich pierwszorzędna jakość. Wiele kosmetyków dzięki doskonałej bazie naukowo-badawczej, również w obszarze farmacji, powstaje od początku do końca w Polsce. Niektóre półprodukty ze względu na ograniczone możliwości ich wytworzenia w kraju muszą być jednak sprowadzane z zagranicy. Przykładem jest hitowy składnik wielu wyrobów kosmetycznych, czyli olej arganowy, wytwarzany z owoców endemicznego gatunku drzewa (arganii żelaznej) występującego tylko w Maroku. Współpraca z dostawcami i odbiorcami, z których każdy jest z innego kraju, wymaga szczególnej dbałości o płynność i bardzo dobrego zarządzania finansami, w tym wymianą walut i płatnościami zagranicznymi – wskazuje Radosław Jarema.

Zwraca ona także uwagę, że wielu jego klientów bacznie obserwuje sytuację na Wschodzie. Zachód chłonie polskie kosmetyki, ale eksport do krajów Europy Środkowo-Wschodniej nadal stanowi około 1/5 całej jego wartości. Doświadczenia ze starych czasów pokazują, że polskie kosmetyki były cenione w krajach ZSRR, gdzie pokrywały dużą cześć zapotrzebowania na wyroby kosmetyczne. Współcześni producenci kosmetyków mogą z tego na nowo korzystać i promować swoją markę, tym razem już globalnie.

 

AKCENTA to międzynarodowa instytucja płatnicza, oferująca obsługę transakcji walutowych dla firm zajmujących się eksportem i importem. Specjalizuje się w wymianie walut, realizacji płatności zagranicznych i transakcjach zabezpieczających kursy walut. Przewagami AKCENTY wobec banków są bardzo dobre oferowane kursy walut, które każdy klient może negocjować, niskie opłaty za przelewy międzynarodowe oraz bezpłatne rachunki. W przypadku kantorów internetowych to specjalizacja w kierunku obsługi firm i pełna oferta usług walutowych uwzględniających potrzeby przedsiębiorstw, w tym transakcje z rynku terminowego (forwardy).

Firma działa na rynkach finansowych od ponad 17 lat, obecnie w 5 krajach Europy Środkowej: w Czechach, w Polsce, w Rumunii, na Słowacji i na Węgrzech.




Komentarze
2015-03-17 15:03:39
~szakirka Tak to już jest cudze chwalicie ,swego nie znacie , warto wspierać polskie produkty i jeśli mam taka możliwość zawsze to czynię zgodnie z hasłem Dobre bo Polskie ;)
2015-02-06 06:36:23
~Beatris20 Perfekcyjna- dobrze to ujęłaś ze powinniśmy wspierać Polskie produkty. Tak jak napisałaś Francuzi doskonale wspierają własną gospodarke kupując wszystko francuskie, nawet psujące sie samochody bo wiedza ze tym sposobem dbają o swoja gospodarkę i miejsca pracy. Ja uwielbiam polskie produkty i dlatego apeluje do producentów o czytelne zamieszczanie informacji że ten produkt jest polskiej firmy, byśmy wzajemnie się wspierali.
2015-02-05 03:19:45
~Perfekcyjna Ja jestem niezwykle dumna z Ivostinu, Bielendy, Sylveco, Fitomedu, Flosleku i Farmony. A troszkę z Inglota, Marion, Marizy i Białego Jelenia. Gdyby tylko odrobina wspierania przez rządzących "naszego" przemysłu kosmetycznego moglibyśmy na europejskim rynku sporo namieszać. Cieszy ogromnie ta moda na własne i eko która zaczęła się nie dawno i ewoluuje. Cieszą sukcesy polskich marek. W każdym razie mnie na pewno, Martwię się jednak, że bez poparcia nie uda im się osiągnąć takich sukcesów jak firmy w innych branżach jak np Fakro czy śnieżka. Ja staram się rozważać opcję każdego zakupu kosmetycznego właśnie z tej perspektywy. Do czego serdecznie innych zachęcam. Kupujmy polskie a jeśli nie ma takiej możliwości to choć produkowane w Polsce gdzie producent zatrudnia Polaków i płaci w Polsce podatki. Uwierzcie mi na słowo Drogie Panie, że żadna Francuska nawet gdyby był to najlepszy kosmetyk dla mniej nie kupi Ziai.
Lista firm całkowicie polskich, polecam zapisać i wrzucić do portfela:)
- Ava Laboratorium, Bandi, Barwa, Bell, Bielenda, Biodermic, Clarena, Delia, Farmona, Fitomed, Floslek FM Group, Inglot, Joanna, Liren, Marion, Mariza, Miraculum, Organique, PAT&RUB, Sylveco, Venita, Wibo, Ziaja.
2015-01-12 10:22:22
~misiam8 Tołpa i Ziaja- moją dożywotnią miłość mają zapewnioną ;)
2015-01-07 11:51:46
~Beatris20 Nasze Polskie kosmetyki są rewelacyjne, szkoda tylko że pracodawcy nie doceniają pracowników, którzy pracują na sukces ich firmy. Osobiście uwielbiam kosmetyki Ziaji, Tołpy, Bielenda, Joanna, AA i innych, ale w jednej z tych firm wiem że osoby pracujące są traktowane haniebnie -wyzysk, pensje najmniejsze, a wymogi pracy w pocie czoła, w atmosferze mobbingu, tak nie powinno być. Nie wiem czy to winna kierownictwa czy samej góry , ale dla mnie zle to świadczy o firmie.
2014-12-10 19:53:27
~szakirka mamy znakomite kosmetyki i możemy być z tego dumni :)
2014-12-10 10:25:48
~Aneczka33 Nasze polskie kosmetyki sa świetnej jakości- warto używać i promowac to co nasze :)
2014-12-08 19:40:04
~Magdalena Jarkiewicz Nic dziwnego,rzeczywiście mamy świetne kosmetyki.
2014-12-01 18:29:00
~wiki2011 Oby jak najwięcej polskich firm kosmetycznych rozwinęło się za granicą, Na prawdę należy się im, mamy tyle wspaniałych marek.

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

Foodie Miód Manuka Regenerujące Masło do ciała
Soraya

Regenerujące masło do ciała z Miodem Manuka, pochodzącego z najczystszych regionów Nowej Zelandii.

Ujędrniający Krem-Serum Intensywna Depigmentacja
Dermika

Ujędrniający krem-serum z wysokim stężeniem składnika depigmentacyjnego skutecznie walczy z przebarwieniami.

Wiadomości branżowe

Szeroko pojęta pomoc w zakresie opieki kosmetologicznej nad osobami znajdującymi się na różnych etapach choroby nowotworowej określana jest jako kosmetologia onkologiczna. To trudna i wymagająca subdyscyplina kosmetologii, obejmująca zabiegi pielęgnacyjne i upiększające, wymagająca dużej wiedzy, ciągłego dokształcania,...
Branża usług beauty jak nigdy do tej pory podlega wielu i jednocześnie szybkim zmianom. Czynników, które wpływają na ten stan rzeczy jest kilka. Przede wszystkim najważniejszym jest sam konsument, który jest świadomy swoich potrzeb, co należy w tym przypadku rozumieć iż ma on w stosunku do wizyty w salonie konkretne...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Miesiączka to nieodłączny element życia każdej kobiety. Kojarzona z bólem i dyskomfortem jest jednak oznaką prawidłowego rozwoju i zdrowia. Podczas menstruacji większość kobiet skarży...
Czytaj więcej

Dla Niego

Korzystanie z zabiegów medycyny estetycznej przez mężczyzn nie jest już w Polsce tematem tabu. Coraz więcej panów chce wyglądać młodziej i lepiej czuć się we własnej skórze. Z jakich...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

Pobiegli wspólnie dla podopiecznych domów dziecka 13 października 2018 r. odbył się 1. Rodzinny Bieg Czas Na Wzrok, organizowany z okazji obchodów Światowego Dnia Wzroku. Wyjątkowe wydarzenie miało charakter sportowy i rodzinny, ale przede wszystkim – charytatywny....Czytaj więcej

Wyjątkowa lekcja WF-u w Poznaniu dzięki Always i Fundacji Otylii Ruch, to zdrowie – o prawdziwości tego powiedzenia mogły się przekonać uczennice z Wielkopolski, które 12 października 2018 r. wzięły udział w niezwykłej lekcji wychowania fizycznego. Młode Wielkopolanki  ćwiczyły pod okiem polskich...Czytaj więcej

Targi Mody Poznań Za nami kolejna edycja Targów Mody Poznań, a tym samym największych w Polsce targów dla branży fashion o charakterze kontraktacyjnym. Przypadający na ostatnie dni wakacji termin targów, upłynął pod znakiem umów handlowych, prezentacji trendów na najbliższe sezony...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2018 COSMED Consulting / serwisuroda.pl