Reklama
Polskie kosmetyki – między Zachodem a Wschodem

W I półroczu 2014 r. eksport preparatów perfumeryjnych, kosmetycznych i toaletowych osiągnął wg danych GUS tonaż 229 tys. ton oraz wartość ponad 1 mld euro (wzrost o 1,1 proc. r/r). Głównymi zagranicznymi rynkami zbytu dla polskich kosmetyków są kraje rozwinięte; eksport do krajów Unii Europejskiej wzrósł o 4,1 proc. r/r. Polscy eksporterzy coraz rzadziej obierają jednak kierunek wschodni: eksport kosmetyków do krajów Europy Środkowo-Wschodniej spadł o 10,3 proc. r/r.

 


Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że słabszy eksport polskich kosmetyków do krajów Europy Środkowo-Wschodniej może wynikać z napiętej sytuacji na Ukrainie, to dane GUS mówią co innego: spadki było widać już we wcześniejszym okresie. W miesiącach I-IX 2013 r. spadek liczony w PLN w ujęciu r/r wyniósł 5 proc. To, że skala eksportu na Wschód zaczęła zmniejszać się już wcześniej, potwierdzają obroty klientów Akcenty. Szacujemy, że w okresie ostatniego roku obroty naszych klientów z branży kosmetycznej ze Wschodem spadły o około 5-7 proc. Z kolei wzrosty były w tym czasie widoczne np. w obrotach z krajami arabskimi (ok. 4-6 proc.) i azjatyckimi (ok. 12 proc.). Nasi klienci już wcześniej delikatnie wycofywali się z rynków wschodnich z prostego powodu - na ich produkty ogromny popyt zaczął zgłaszać Zachód. Dlatego wydaje się, że ewentualne problemy na Wschodzie nasze firmy będą rozwiązywać silniejszą obecnością w Europie Zachodniej i na zupełnie nowych rynkach – podkreśla Radosław Jarema, dyrektor zarządzający Akcenty w Polsce, firmy obsługującej transakcje walutowe eksporterów i importerów. A rynków, na których pojawiają się polskie kosmetyki jest wiele. Marki takie jak Bielenda czy Dr Irena Eris chwalą się np. sukcesami na rynku azjatyckim, m. in. w Korei Południowej i na Tajwanie. Inni producenci handlują np. z Republiką Południowej Afryki, Indonezją czy Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Potencjał polskiego eksportu kosmetyków na odległych rynkach dostrzegło też Ministerstwo Gospodarki, które w ramach programu promocji polskich wyrobów na świecie, chce wesprzeć ekspansję polskiej branży kosmetycznej w Malezji.

Nie każdy odbiorca z kraju egzotycznego będzie chciał rozliczać się w euro, wielu kontrahentów woli rozliczać się w dolarach. Dobra obsługa transakcji walutowych oznacza, że można po bardzo dobrych kursach wymieniać wszystkie waluty i płacić minimalnie opłaty za przelewy. Narzędziem bardzo przydatnym, szczególnie dla firm kosmetycznych, które płacą w innych walutach niż otrzymują płatności, są forwardy. Korzystanie z nich jest darmowe, a zabezpiecza marżę i stabilizuje biznes – wyjaśnia Jarema.

 

 

Oprócz odwagi polskich firm do podbijania rynków zagranicznych, źródłem skali eksportu polskich kosmetyków jest ich pierwszorzędna jakość. Wiele kosmetyków dzięki doskonałej bazie naukowo-badawczej, również w obszarze farmacji, powstaje od początku do końca w Polsce. Niektóre półprodukty ze względu na ograniczone możliwości ich wytworzenia w kraju muszą być jednak sprowadzane z zagranicy. Przykładem jest hitowy składnik wielu wyrobów kosmetycznych, czyli olej arganowy, wytwarzany z owoców endemicznego gatunku drzewa (arganii żelaznej) występującego tylko w Maroku. Współpraca z dostawcami i odbiorcami, z których każdy jest z innego kraju, wymaga szczególnej dbałości o płynność i bardzo dobrego zarządzania finansami, w tym wymianą walut i płatnościami zagranicznymi – wskazuje Radosław Jarema.

Zwraca ona także uwagę, że wielu jego klientów bacznie obserwuje sytuację na Wschodzie. Zachód chłonie polskie kosmetyki, ale eksport do krajów Europy Środkowo-Wschodniej nadal stanowi około 1/5 całej jego wartości. Doświadczenia ze starych czasów pokazują, że polskie kosmetyki były cenione w krajach ZSRR, gdzie pokrywały dużą cześć zapotrzebowania na wyroby kosmetyczne. Współcześni producenci kosmetyków mogą z tego na nowo korzystać i promować swoją markę, tym razem już globalnie.

 

AKCENTA to międzynarodowa instytucja płatnicza, oferująca obsługę transakcji walutowych dla firm zajmujących się eksportem i importem. Specjalizuje się w wymianie walut, realizacji płatności zagranicznych i transakcjach zabezpieczających kursy walut. Przewagami AKCENTY wobec banków są bardzo dobre oferowane kursy walut, które każdy klient może negocjować, niskie opłaty za przelewy międzynarodowe oraz bezpłatne rachunki. W przypadku kantorów internetowych to specjalizacja w kierunku obsługi firm i pełna oferta usług walutowych uwzględniających potrzeby przedsiębiorstw, w tym transakcje z rynku terminowego (forwardy).

Firma działa na rynkach finansowych od ponad 17 lat, obecnie w 5 krajach Europy Środkowej: w Czechach, w Polsce, w Rumunii, na Słowacji i na Węgrzech.




Komentarze
2015-03-17 15:03:39
~szakirka Tak to już jest cudze chwalicie ,swego nie znacie , warto wspierać polskie produkty i jeśli mam taka możliwość zawsze to czynię zgodnie z hasłem Dobre bo Polskie ;)
2015-02-06 06:36:23
~Beatris20 Perfekcyjna- dobrze to ujęłaś ze powinniśmy wspierać Polskie produkty. Tak jak napisałaś Francuzi doskonale wspierają własną gospodarke kupując wszystko francuskie, nawet psujące sie samochody bo wiedza ze tym sposobem dbają o swoja gospodarkę i miejsca pracy. Ja uwielbiam polskie produkty i dlatego apeluje do producentów o czytelne zamieszczanie informacji że ten produkt jest polskiej firmy, byśmy wzajemnie się wspierali.
2015-02-05 03:19:45
~Perfekcyjna Ja jestem niezwykle dumna z Ivostinu, Bielendy, Sylveco, Fitomedu, Flosleku i Farmony. A troszkę z Inglota, Marion, Marizy i Białego Jelenia. Gdyby tylko odrobina wspierania przez rządzących "naszego" przemysłu kosmetycznego moglibyśmy na europejskim rynku sporo namieszać. Cieszy ogromnie ta moda na własne i eko która zaczęła się nie dawno i ewoluuje. Cieszą sukcesy polskich marek. W każdym razie mnie na pewno, Martwię się jednak, że bez poparcia nie uda im się osiągnąć takich sukcesów jak firmy w innych branżach jak np Fakro czy śnieżka. Ja staram się rozważać opcję każdego zakupu kosmetycznego właśnie z tej perspektywy. Do czego serdecznie innych zachęcam. Kupujmy polskie a jeśli nie ma takiej możliwości to choć produkowane w Polsce gdzie producent zatrudnia Polaków i płaci w Polsce podatki. Uwierzcie mi na słowo Drogie Panie, że żadna Francuska nawet gdyby był to najlepszy kosmetyk dla mniej nie kupi Ziai.
Lista firm całkowicie polskich, polecam zapisać i wrzucić do portfela:)
- Ava Laboratorium, Bandi, Barwa, Bell, Bielenda, Biodermic, Clarena, Delia, Farmona, Fitomed, Floslek FM Group, Inglot, Joanna, Liren, Marion, Mariza, Miraculum, Organique, PAT&RUB, Sylveco, Venita, Wibo, Ziaja.
2015-01-12 10:22:22
~misiam8 Tołpa i Ziaja- moją dożywotnią miłość mają zapewnioną ;)
2015-01-07 11:51:46
~Beatris20 Nasze Polskie kosmetyki są rewelacyjne, szkoda tylko że pracodawcy nie doceniają pracowników, którzy pracują na sukces ich firmy. Osobiście uwielbiam kosmetyki Ziaji, Tołpy, Bielenda, Joanna, AA i innych, ale w jednej z tych firm wiem że osoby pracujące są traktowane haniebnie -wyzysk, pensje najmniejsze, a wymogi pracy w pocie czoła, w atmosferze mobbingu, tak nie powinno być. Nie wiem czy to winna kierownictwa czy samej góry , ale dla mnie zle to świadczy o firmie.
2014-12-10 19:53:27
~szakirka mamy znakomite kosmetyki i możemy być z tego dumni :)
2014-12-10 10:25:48
~Aneczka33 Nasze polskie kosmetyki sa świetnej jakości- warto używać i promowac to co nasze :)
2014-12-08 19:40:04
~Magdalena Jarkiewicz Nic dziwnego,rzeczywiście mamy świetne kosmetyki.
2014-12-01 18:29:00
~wiki2011 Oby jak najwięcej polskich firm kosmetycznych rozwinęło się za granicą, Na prawdę należy się im, mamy tyle wspaniałych marek.

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

OH! my LIPS Zestaw do makijażu ust
Eveline Cosmetics

Extension Volume Push Up Tusz do rzęs
Eveline Cosmetics

Wiadomości branżowe

Spółka Centrum Targowo-Kongresowe, zarządzająca obiektem Global Expo wybudowanym na dawnych terenach FSO, podpisała 5-letnią umowę o współpracy z Health and Beauty Media należącą do wiodącego organizatora targów kosmetycznych w Europie – Health and Beauty Group. W ramach kontraktu w latach 2019-2023 na terenie niedawno...
Szeroko pojęta pomoc w zakresie opieki kosmetologicznej nad osobami znajdującymi się na różnych etapach choroby nowotworowej określana jest jako kosmetologia onkologiczna. To trudna i wymagająca subdyscyplina kosmetologii, obejmująca zabiegi pielęgnacyjne i upiększające, wymagająca dużej wiedzy, ciągłego dokształcania,...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Deser, telefon komórkowy, a może sen? Od dawna wiadomo, że włosy odgrywają istotną rolę w kwestii poczucia własnej wartości. Czy sposób w jaki utrzymujesz relacje z innymi oraz twoje...
Czytaj więcej

Dla Niego

Skóra mężczyzny różni się od kobiecej – głównie ze względu na różnice w gospodarkach hormonalnych obydwu płci. U panów jest ona o około 20% grubsza i wydziela dwa razy więcej sebum,...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

O czterech takich, co mają wizję Wielkie firmy nie powstają przypadkiem. Twórcy takich gigantów, jak Apple czy Google przebyli długą drogę i zanim osiągnęli sukces, wiele razy się potknęli. Zaczynali w przysłowiowym garażu, z minimalnymi środkami na rozruch, ale towarzyszyła im jasna wizja,...Czytaj więcej

#ZmieńMyślenie z AVON Polki czują się bezpiecznie w swoim otoczeniu, ale tylko niewiele więcej niż połowa z nich wierzy w skuteczność systemu prawnego, gdy doświadcza niefizycznych form przemocy – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji AVON w 15 krajach świata.     Dlatego od...Czytaj więcej

KEVIN.MURPHY pierwszą marką kosmetyczną na świecie, wykorzystującą OWP Każdy kawałek plastiku, jaki kiedykolwiek został wyprodukowany, w dalszym ciągu znajduje się na Ziemi. Proces rozkładu tworzyw sztucznych wynosi nawet do 1000 lat. W wodach oceanicznych znajduje się już ponad 5...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2019 COSMED Consulting / serwisuroda.pl