Reklama
Przegląd branży kosmetycznej w Polsce - początki i bieżąca sytuacja

Analizując sytuację przemysłu kosmetycznego w Polsce można z powodzeniem stwierdzić, że branża kosmetyczna jest jednym z najprężniej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. W marcu 2012 roku ruszył zaplanowany na 3 lata program promocji polskiej branży kosmetycznej zlecony przez Ministerstwo Gospodarki i finansowany przez Ministerstwo Gospodarki oraz Unię Europejską, bierze w nim udział ponad 60 firm. Program ma na celu: wykreowanie nowych, polskich silnych marek, które rozpoznawalne będą na świecie i kojarzone przez to z krajem pochodzenia. Projekt zakłada zaangażowanie potencjału produktowego krajowych producentów i usługodawców do wykreowania polskich specjalności eksportowych tworzących nową markę „Polska”.

 


Polski przemysł kosmetyczny narodził się w latach 20. XX wieku, kiedy to odrodzony z niewoli kraj rozpoczął intensywną odbudowę gospodarki. To wówczas powstały takie firmy jak: Schicht-Lever (późniejsza Uroda), Miraculum, Ewa. Po II wojnie światowej producenci kosmetyków zostali zjednoczeni w jedno stowarzyszenie o nazwie Pollena. Dziś działa w kraju ponad 100 dużych i średnich przedsiębiorstw oraz 300 małych wytwórców. Nasz kraj jest atrakcyjny dla zagranicznych inwestorów, który ulokowali u nas swoje fabryki, jak np. fabryka Avon, jedna z największych w Europie.

Raport firmy PMR zatytułowany - Rynek dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce 2014. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2014-2019, wskazuje, że w 2013 roku rynek zanotował wzrost o 2% i osiągnął wartość niemal 20 mld złotych. Według prognoz agencji do końca 2016 roku wartość ta ma sięgnąć 23 mld złotych. Największą część struktury produkcji stanowią kosmetyki do pielęgnacji włosów i kosmetyki do pielęgnacji skóry, bardzo dobrze mają się również kosmetyki kolorowe. W ślad za nimi idą produkty do higieny jamy ustnej, dezodoranty, depilatory, ciągle dynamicznie rosnącą półką są kosmetyki dla mężczyzn. Wśród kosmetyków kolorowych największą popularnością cieszą się podkłady, maskary i lakiery do paznokci.

 

Profil polskiego konsumenta

Polacy coraz bardziej doceniają rolę pielęgnacji ciała i dobrego wyglądu w stosunkach zarówno towarzyskich jak i zawodowych. Polscy konsumenci, zwłaszcza kobiety coraz bardziej świadomie spoglądają na skład kosmetyków, poszukują produktów dobrej jakości w relatywnie niskiej cenie. Niska cena jest jednym z głównych czynników decydujących o zakupie kosmetyków, dlatego w siłę rosną marki własne, oferujące dobrą jakość w przystępnej cenie. Badania zwyczajów zakupowych Polaków pozwalają wysnuć wnioski o różnicach w zakupach robionych przez kobiety i mężczyzn. Mężczyźni najchętniej kupują kosmetyki w supermarketach, kobiety znacznie częściej robią zakupy w drogeriach. Kobiety spędzają przy sklepowej półce znacznie więcej czasu, dla mężczyzn liczy się fachowa pomoc ekspedientki, poszukują też produktów wielofunkcyjnych. Producenci kierują swoje wyroby nie tylko do młodych i otwartych na nowinki konsumentów. W związku ze starzeniem się społeczeństwa ale i wydłużającym się czasem aktywności zawodowej coraz lepiej sprzedają się produkty typu krem czy serum przeciwzmarszczkowe. Klienci z grupy 50+ są obecnie szczególnym obiektem zainteresowania producentów kosmetyków.

 

Dystrybucja i sprzedaż kosmetyków

Biorąc pod uwagę kanały dystrybucji, w ostatnich latach znacząco spada znaczenie super- i hipermarketów, a dynamicznie wzrasta liczba drogerii i dyskontów. Stała obecność internetu w domach Polaków sprawia, że dynamiczny wzrost notuje także handel internetowy. Polacy doceniają zalety zakupów w sieci takie jak – szybkość, oszczędność czasu i wygoda.  Badania PBI i Gfk Polonia pokazały że dla 66% ankietowanych internet stanowi źródło informacji o kosmetykach. Duże znaczenie w budowaniu wizerunku marki mają touchpointy, fora internetowe, portale społecznościowe i rosnące jak grzyby po deszczu blogi pasjonatów kosmetyki i kosmetologii, a także ekspertów zajmujących się zawodowo pielęgnacją urody. Ciekawym zjawiskiem jest tzw. efekt ROPO (Research Online Purchase Offline) polegający na poszukiwaniu w sieci informacji o interesującym produkcie przed podjęciem decyzji o jego zakupie.

Duża konkurencja na rynku sprawia ze przedsiębiorcy prześcigają się w ofertach specjalnych i promocjach, które przyciągną klientów detalicznych jak i właścicieli drogerii i drobnych sklepów. Pakiety lojalnościowe, trwające przez cały tydzień - rabaty na wybrane kosmetyki (typowe dla drogerii Rosmann), produkty łączone w zestawy i pakiety, konkursy z nagrodami, karty stałego klienta pociągające za sobą szereg atrakcyjnych zniżek, to tylko nieliczne z pomysłów jakimi handlowcy i specjaliści ds. marketingu starają się przyciągnąć swoich klientów. Dzisiejsze drogerie coraz częściej łączy się z aptekami, a oprócz półek uginających się pod ciężarem bardzo szerokiej oferty kosmetyków, stoją także te na których wyeksponowane są produkty i ubranka dla dzieci, drobne produkty żywnościowe, dużym zainteresowaniem cieszy się obecność w sklepie kosmetyczki i możliwość wykonania makijażu. Ten trend zainspirował inwestorów do powołania jeszcze bardziej wyspecjalizowanych sieci sprzedaży detalicznej tj. Dayli i Kontigo. Kobieta która poczuje się piękna w makijażu wykonanym danymi kosmetykami raczej nie odmówi sobie ich zakupu. Wszechstronność i wygoda sklepu oraz fachowa obsługa, to cechy które z pewnością zyskują mu wiernych klientów. Większość niezależnych sklepów kosmetycznych ze względów ekonomicznych, działa dziś pod szyldami franczyzowymi.

 

Eksport kosmetyków naszą mocną stroną

Znaczącą role w funkcjonowaniu przemysłu kosmetycznego odgrywa eksport polskich produktów na rynki nie tylko europejskie. Pod względem eksportu zajmujemy 6 miejsce w Europie. W ciągu 10 lat sprzedaż kosmetyków na rynki zagraniczne zwiększyła się pięciokrotnie. Wymiana handlowa z państwami Unii Europejskiej nie nastręcza tylu niuansów prawnych, obowiązuje nas przecież jednolite prawodawstwo, jednak rynki zachodnioeuropejskie, włoski, francuski, czy hiszpański posiadające własne ugruntowane marki o bardzo wysokiej jakości i sławie - to pola na których dość trudno zaistnieć. Wschód Europy jest znacznie bardziej przychylny, tam nasze produkty od dawna kojarzone są z wysoką jakością i luksusem. Stosunkowo trudnymi rynkami ze względu na odmienne regulacje prawne są rynki azjatyckie i arabskie. Należy tu wziąć pod uwagę przede wszystkim odmienność klimatyczną, inne potrzeby skóry, a także dostosować receptury produktów do wyższych temperatur. Wejście na rynek Chiński również nie jest proste, zdobycie wymaganych atestów i certyfikatów dla każdego produktu zajmuje 2 lata i kosztuje około 5 tysięcy dolarów. Wychodząc na rynki zagraniczne producenci kosmetyków stosują z powodzeniem strategie rozwojową polegającą na tworzeniu kanałów dystrybucji w postaci sieci sklepów franczyzowych, sieci sklepów własnych, czy internetowych, co pozwala zbudować rozpoznawalność i ograniczyć koszty obecności pośredników.

Produkcja i sprzedaż kosmetyków to niezwykle szeroka dziedzina, sukces której zależy nie tylko od skutecznych zabiegów marketingowych i technik sprzedaży ale także innowacyjnych surowców kosmetycznych, ciekawych własności sensorycznych kosmetyków oraz wydajnej i ekonomicznej produkcji. Polscy producenci na każdym z tych pól maja coraz więcej powodów do dumy.

 

 

Komentarze
2015-01-19 19:22:21
~szakirka bardzo się z tego cieszymy i jesteśmy szalenie dumni ,że polska branża kosmetyczna się rozwija ,jest to do dla nas wszystkich na plus ,a my kobietki chcemy być piękne i młode jak najdłużej i możemy docenić nasze rodzime kosmetyki

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

MILK THERAPY CONDITIONER
Ekspresowa odżywka

Intensywnie nawilża suche partie włosów, regeneruje i wygładza uszkodzone końcówki, bez efektu obciążenia.

Krem do rąk odmładzający
BOTANICAL

Polecany jest do pielęgnacji skóry dojrzałej, skłonnej do nierównomiernej pigmentacji oraz powstawania przebarwień.

Wiadomości branżowe

Powoli zaczynamy odliczanie do weekendu 6-7 kwietnia, kiedy to na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich rozpocznie się największe w Polsce wydarzenie urodowe dla ekspertów w dziedzinie makijażu, stylizacji paznokci i fryzjerstwa. Prócz profesjonalnej oferty produktowej, będzie można wziąć udział w licznych...
Szeroko pojęta pomoc w zakresie opieki kosmetologicznej nad osobami znajdującymi się na różnych etapach choroby nowotworowej określana jest jako kosmetologia onkologiczna. To trudna i wymagająca subdyscyplina kosmetologii, obejmująca zabiegi pielęgnacyjne i upiększające, wymagająca dużej wiedzy, ciągłego dokształcania,...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Okres prenatalny wymaga zastosowania właściwej diety, bogatej w wartości odżywcze wspierające rozwój płodu w poszczególnych trymestrach, a także zapewniające niezbędne składniki mineralne...
Czytaj więcej

Dla Niego

Skóra mężczyzny różni się od kobiecej – głównie ze względu na różnice w gospodarkach hormonalnych obydwu płci. U panów jest ona o około 20% grubsza i wydziela dwa razy więcej sebum,...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

O czterech takich, co mają wizję Wielkie firmy nie powstają przypadkiem. Twórcy takich gigantów, jak Apple czy Google przebyli długą drogę i zanim osiągnęli sukces, wiele razy się potknęli. Zaczynali w przysłowiowym garażu, z minimalnymi środkami na rozruch, ale towarzyszyła im jasna wizja,...Czytaj więcej

#ZmieńMyślenie z AVON Polki czują się bezpiecznie w swoim otoczeniu, ale tylko niewiele więcej niż połowa z nich wierzy w skuteczność systemu prawnego, gdy doświadcza niefizycznych form przemocy – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji AVON w 15 krajach świata.     Dlatego od...Czytaj więcej

KEVIN.MURPHY pierwszą marką kosmetyczną na świecie, wykorzystującą OWP Każdy kawałek plastiku, jaki kiedykolwiek został wyprodukowany, w dalszym ciągu znajduje się na Ziemi. Proces rozkładu tworzyw sztucznych wynosi nawet do 1000 lat. W wodach oceanicznych znajduje się już ponad 5...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2019 COSMED Consulting / serwisuroda.pl