Reklama
Przegląd branży kosmetycznej w Polsce - początki i bieżąca sytuacja

Analizując sytuację przemysłu kosmetycznego w Polsce można z powodzeniem stwierdzić, że branża kosmetyczna jest jednym z najprężniej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. W marcu 2012 roku ruszył zaplanowany na 3 lata program promocji polskiej branży kosmetycznej zlecony przez Ministerstwo Gospodarki i finansowany przez Ministerstwo Gospodarki oraz Unię Europejską, bierze w nim udział ponad 60 firm. Program ma na celu: wykreowanie nowych, polskich silnych marek, które rozpoznawalne będą na świecie i kojarzone przez to z krajem pochodzenia. Projekt zakłada zaangażowanie potencjału produktowego krajowych producentów i usługodawców do wykreowania polskich specjalności eksportowych tworzących nową markę „Polska”.

 


Polski przemysł kosmetyczny narodził się w latach 20. XX wieku, kiedy to odrodzony z niewoli kraj rozpoczął intensywną odbudowę gospodarki. To wówczas powstały takie firmy jak: Schicht-Lever (późniejsza Uroda), Miraculum, Ewa. Po II wojnie światowej producenci kosmetyków zostali zjednoczeni w jedno stowarzyszenie o nazwie Pollena. Dziś działa w kraju ponad 100 dużych i średnich przedsiębiorstw oraz 300 małych wytwórców. Nasz kraj jest atrakcyjny dla zagranicznych inwestorów, który ulokowali u nas swoje fabryki, jak np. fabryka Avon, jedna z największych w Europie.

Raport firmy PMR zatytułowany - Rynek dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce 2014. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2014-2019, wskazuje, że w 2013 roku rynek zanotował wzrost o 2% i osiągnął wartość niemal 20 mld złotych. Według prognoz agencji do końca 2016 roku wartość ta ma sięgnąć 23 mld złotych. Największą część struktury produkcji stanowią kosmetyki do pielęgnacji włosów i kosmetyki do pielęgnacji skóry, bardzo dobrze mają się również kosmetyki kolorowe. W ślad za nimi idą produkty do higieny jamy ustnej, dezodoranty, depilatory, ciągle dynamicznie rosnącą półką są kosmetyki dla mężczyzn. Wśród kosmetyków kolorowych największą popularnością cieszą się podkłady, maskary i lakiery do paznokci.

 

Profil polskiego konsumenta

Polacy coraz bardziej doceniają rolę pielęgnacji ciała i dobrego wyglądu w stosunkach zarówno towarzyskich jak i zawodowych. Polscy konsumenci, zwłaszcza kobiety coraz bardziej świadomie spoglądają na skład kosmetyków, poszukują produktów dobrej jakości w relatywnie niskiej cenie. Niska cena jest jednym z głównych czynników decydujących o zakupie kosmetyków, dlatego w siłę rosną marki własne, oferujące dobrą jakość w przystępnej cenie. Badania zwyczajów zakupowych Polaków pozwalają wysnuć wnioski o różnicach w zakupach robionych przez kobiety i mężczyzn. Mężczyźni najchętniej kupują kosmetyki w supermarketach, kobiety znacznie częściej robią zakupy w drogeriach. Kobiety spędzają przy sklepowej półce znacznie więcej czasu, dla mężczyzn liczy się fachowa pomoc ekspedientki, poszukują też produktów wielofunkcyjnych. Producenci kierują swoje wyroby nie tylko do młodych i otwartych na nowinki konsumentów. W związku ze starzeniem się społeczeństwa ale i wydłużającym się czasem aktywności zawodowej coraz lepiej sprzedają się produkty typu krem czy serum przeciwzmarszczkowe. Klienci z grupy 50+ są obecnie szczególnym obiektem zainteresowania producentów kosmetyków.

 

Dystrybucja i sprzedaż kosmetyków

Biorąc pod uwagę kanały dystrybucji, w ostatnich latach znacząco spada znaczenie super- i hipermarketów, a dynamicznie wzrasta liczba drogerii i dyskontów. Stała obecność internetu w domach Polaków sprawia, że dynamiczny wzrost notuje także handel internetowy. Polacy doceniają zalety zakupów w sieci takie jak – szybkość, oszczędność czasu i wygoda.  Badania PBI i Gfk Polonia pokazały że dla 66% ankietowanych internet stanowi źródło informacji o kosmetykach. Duże znaczenie w budowaniu wizerunku marki mają touchpointy, fora internetowe, portale społecznościowe i rosnące jak grzyby po deszczu blogi pasjonatów kosmetyki i kosmetologii, a także ekspertów zajmujących się zawodowo pielęgnacją urody. Ciekawym zjawiskiem jest tzw. efekt ROPO (Research Online Purchase Offline) polegający na poszukiwaniu w sieci informacji o interesującym produkcie przed podjęciem decyzji o jego zakupie.

Duża konkurencja na rynku sprawia ze przedsiębiorcy prześcigają się w ofertach specjalnych i promocjach, które przyciągną klientów detalicznych jak i właścicieli drogerii i drobnych sklepów. Pakiety lojalnościowe, trwające przez cały tydzień - rabaty na wybrane kosmetyki (typowe dla drogerii Rosmann), produkty łączone w zestawy i pakiety, konkursy z nagrodami, karty stałego klienta pociągające za sobą szereg atrakcyjnych zniżek, to tylko nieliczne z pomysłów jakimi handlowcy i specjaliści ds. marketingu starają się przyciągnąć swoich klientów. Dzisiejsze drogerie coraz częściej łączy się z aptekami, a oprócz półek uginających się pod ciężarem bardzo szerokiej oferty kosmetyków, stoją także te na których wyeksponowane są produkty i ubranka dla dzieci, drobne produkty żywnościowe, dużym zainteresowaniem cieszy się obecność w sklepie kosmetyczki i możliwość wykonania makijażu. Ten trend zainspirował inwestorów do powołania jeszcze bardziej wyspecjalizowanych sieci sprzedaży detalicznej tj. Dayli i Kontigo. Kobieta która poczuje się piękna w makijażu wykonanym danymi kosmetykami raczej nie odmówi sobie ich zakupu. Wszechstronność i wygoda sklepu oraz fachowa obsługa, to cechy które z pewnością zyskują mu wiernych klientów. Większość niezależnych sklepów kosmetycznych ze względów ekonomicznych, działa dziś pod szyldami franczyzowymi.

 

Eksport kosmetyków naszą mocną stroną

Znaczącą role w funkcjonowaniu przemysłu kosmetycznego odgrywa eksport polskich produktów na rynki nie tylko europejskie. Pod względem eksportu zajmujemy 6 miejsce w Europie. W ciągu 10 lat sprzedaż kosmetyków na rynki zagraniczne zwiększyła się pięciokrotnie. Wymiana handlowa z państwami Unii Europejskiej nie nastręcza tylu niuansów prawnych, obowiązuje nas przecież jednolite prawodawstwo, jednak rynki zachodnioeuropejskie, włoski, francuski, czy hiszpański posiadające własne ugruntowane marki o bardzo wysokiej jakości i sławie - to pola na których dość trudno zaistnieć. Wschód Europy jest znacznie bardziej przychylny, tam nasze produkty od dawna kojarzone są z wysoką jakością i luksusem. Stosunkowo trudnymi rynkami ze względu na odmienne regulacje prawne są rynki azjatyckie i arabskie. Należy tu wziąć pod uwagę przede wszystkim odmienność klimatyczną, inne potrzeby skóry, a także dostosować receptury produktów do wyższych temperatur. Wejście na rynek Chiński również nie jest proste, zdobycie wymaganych atestów i certyfikatów dla każdego produktu zajmuje 2 lata i kosztuje około 5 tysięcy dolarów. Wychodząc na rynki zagraniczne producenci kosmetyków stosują z powodzeniem strategie rozwojową polegającą na tworzeniu kanałów dystrybucji w postaci sieci sklepów franczyzowych, sieci sklepów własnych, czy internetowych, co pozwala zbudować rozpoznawalność i ograniczyć koszty obecności pośredników.

Produkcja i sprzedaż kosmetyków to niezwykle szeroka dziedzina, sukces której zależy nie tylko od skutecznych zabiegów marketingowych i technik sprzedaży ale także innowacyjnych surowców kosmetycznych, ciekawych własności sensorycznych kosmetyków oraz wydajnej i ekonomicznej produkcji. Polscy producenci na każdym z tych pól maja coraz więcej powodów do dumy.

 

 

Komentarze
2015-01-19 19:22:21
~szakirka bardzo się z tego cieszymy i jesteśmy szalenie dumni ,że polska branża kosmetyczna się rozwija ,jest to do dla nas wszystkich na plus ,a my kobietki chcemy być piękne i młode jak najdłużej i możemy docenić nasze rodzime kosmetyki

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

Foodie Miód Manuka Regenerujące Masło do ciała
Soraya

Regenerujące masło do ciała z Miodem Manuka, pochodzącego z najczystszych regionów Nowej Zelandii.

Ujędrniający Krem-Serum Intensywna Depigmentacja
Dermika

Ujędrniający krem-serum z wysokim stężeniem składnika depigmentacyjnego skutecznie walczy z przebarwieniami.

Wiadomości branżowe

Szeroko pojęta pomoc w zakresie opieki kosmetologicznej nad osobami znajdującymi się na różnych etapach choroby nowotworowej określana jest jako kosmetologia onkologiczna. To trudna i wymagająca subdyscyplina kosmetologii, obejmująca zabiegi pielęgnacyjne i upiększające, wymagająca dużej wiedzy, ciągłego dokształcania,...
Branża usług beauty jak nigdy do tej pory podlega wielu i jednocześnie szybkim zmianom. Czynników, które wpływają na ten stan rzeczy jest kilka. Przede wszystkim najważniejszym jest sam konsument, który jest świadomy swoich potrzeb, co należy w tym przypadku rozumieć iż ma on w stosunku do wizyty w salonie konkretne...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Miesiączka to nieodłączny element życia każdej kobiety. Kojarzona z bólem i dyskomfortem jest jednak oznaką prawidłowego rozwoju i zdrowia. Podczas menstruacji większość kobiet skarży...
Czytaj więcej

Dla Niego

Korzystanie z zabiegów medycyny estetycznej przez mężczyzn nie jest już w Polsce tematem tabu. Coraz więcej panów chce wyglądać młodziej i lepiej czuć się we własnej skórze. Z jakich...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

Pobiegli wspólnie dla podopiecznych domów dziecka 13 października 2018 r. odbył się 1. Rodzinny Bieg Czas Na Wzrok, organizowany z okazji obchodów Światowego Dnia Wzroku. Wyjątkowe wydarzenie miało charakter sportowy i rodzinny, ale przede wszystkim – charytatywny....Czytaj więcej

Wyjątkowa lekcja WF-u w Poznaniu dzięki Always i Fundacji Otylii Ruch, to zdrowie – o prawdziwości tego powiedzenia mogły się przekonać uczennice z Wielkopolski, które 12 października 2018 r. wzięły udział w niezwykłej lekcji wychowania fizycznego. Młode Wielkopolanki  ćwiczyły pod okiem polskich...Czytaj więcej

Targi Mody Poznań Za nami kolejna edycja Targów Mody Poznań, a tym samym największych w Polsce targów dla branży fashion o charakterze kontraktacyjnym. Przypadający na ostatnie dni wakacji termin targów, upłynął pod znakiem umów handlowych, prezentacji trendów na najbliższe sezony...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2018 COSMED Consulting / serwisuroda.pl