Reklama
Macierzyństwo, a praca zawodowa oczami Polki

Mimo coraz lepszej sytuacji na polskim rynku pracy, temat obecności mam aktywnych zawodowo wciąż powraca. Z danych GUS wynika jasno, że Polki decydują się na coraz późniejsze macierzyństwo. Wiele kobiet każdego dnia mierzy się z łączeniem obowiązków macierzyńskich i zawodowych. Jak pogodzić te dwie sfery? - próbuje odpowiedzieć Joanna Paciorek, autorka książki „Mama w pracy”, współzałożycielka Fundacji Świętego Mikołaja, a prywatnie mamy czwórki dzieci.

 

 

 

Jak pokazały wyniki badania „Mama w pracy” zrealizowanego przez Fundację już kilka lat temu, macierzyństwo jest ważnym czynnikiem, który może utrudniać kobietom zdobywanie pracy bądź jej utrzymanie. Niezależnie od oczekiwań samej kobiety, ciąża, urodzenie i wychowywanie dziecka, wpływają znacząco na życie zawodowe kobiety i postrzeganie jej jako pracownika.

Jak wynika również z badania Fundacji większość przyszłych mam planowała powrót do pracy po urodzeniu dziecka, przede wszystkim kierując się kwestiami finansowymi, ale także potrzebą kontaktu z ludźmi i chęcią dalszego rozwoju zawodowego. Większość zapytanych mam, jako optymalny czas powrotu do pracy po urodzeniu potomstwa, wskazała na moment skończenia przez dziecko 3 lat. Zdecydowana większość kobiet wraca jednak do pracy od razu po rocznym urlopie macierzyńskim. Łączeniu życia zawodowego i prywatnego służą wdrażane coraz częściej przez pracodawców udogodnienia dla młodych mam, jak na przykład elastyczny czas pracy, możliwość częściowej pracy zdalnej czy punktualnego wychodzenia z biura.

Jak wynika z danych GUS, Polki decydują się na coraz późniejsze macierzyństwo. Co więcej współczynnik dzietności, czyli liczba dzieci przypadających na 1 kobietę w Polsce wynosi tylko 1,48 co plasuje nas na odległym 21 miejscu na tle krajów europejskich według danych GUS za 2017 rok.

 

Praca a dom – poszukiwanie równowagi

Pojawienie się dziecka w życiu pracującej kobiety powoduje, że zaczyna ona jednocześnie działać w dwóch sferach: zawodowej i macierzyńskiej. Jak kobiety mierzą się z takimi sytuacjami w codziennym życiu pokazuje w swojej książce „Mama w pracy” Joanna Paciorek, wieloletnia pracownica korporacji, współzałożycielka Fundacji Świętego Mikołaja i mama czwórki dzieci.

Inspiracją do powstania książki była zrealizowana przez Fundację Świętego Mikołaja kampania społeczna, sygnalizująca i prezentująca problemy mam w pracy. Z pomocą instytutu badawczego fundacja przyjrzała się sytuacji matek w Polsce, dostrzegając ich rozterki, trudne wybory dotyczące odkładanego w czasie macierzyństwa w obawie przed utratą pracy czy zbyt szybkiego powrotu po urodzeniu dziecka do obowiązków zawodowych.

Macierzyństwo dla pracującej kobiety jest trudnym przedsięwzięciem, często połączonym z obawą o utrzymanie pracy czy utratę wypracowanej pozycji zawodowej. Pogodzenie obowiązków i wymagań w pracy z obowiązkami mamy powoduje także u kobiet wiele wewnętrznych konfliktów i sytuacji stresowych. Dlatego coraz częściej kobiety, pracujące mamy sygnalizują potrzebę bardziej elastycznego czasu pracy i innych udogodnień, które pozwolą im pogodzić macierzyństwo z obowiązkami zawodowymi z korzyścią dla pracodawców.

Joanna Paciorek w swojej książce „Mama w pracy” także opisuje różne sytuacje, w których próbuje godzić rolę mamy i aktywnej zawodowo kobiety. Autorka z humorem pisze o łączeniu macierzyństwa z pracą w międzynarodowej korporacji i początkach Fundacji Świętego Mikołaja. Pisze o wyborach, tych dużych i tych codziennych, z których składa się życie mamy czwórki dzieci.

Książka jest nie tyle o tym, jak to wychodzi, ale o tym, jak to czasami nie wychodzi, a mimo wszystko świat się nie zawala i można być przy tym szczęśliwą osobą. Staramy się być idealne, choć się nie da i warto podejść do tego z humorem. – komentuje Joanna Paciorek.

Połączenie życia zawodowego z byciem mamą nie jest łatwe dla wielu kobiet w Polsce, dlatego warto podejmować ten temat i głośno mówić o tym co jest ważne dla pracujących mam.

 

O Fundacji Świętego Mikołaja

Fundacja Świętego Mikołaja działa od 2002 roku (mikolaj.org.pl). Wcześniej, od 1998 roku, istniała jako nieformalna grupa przyjaciół. Obecnie jej działalność skupia się na fundowaniu stypendiów dla zdolnych dzieci z niezamożnych rodzin (program „Stypendia św. Mikołaja”). Przez 18 lat funkcjonowania przeprowadziła blisko 40 kampanii społecznych, wspomagając ok. 8 tys. młodych ludzi. Wsparciem obejmowała m.in. rodzinne domy dziecka i samotne matki. Fundacja Świętego Mikołaja jest laureatem Europejskiej Nagrody Obywatelskiej 2011, nagrody Ubi Caritas 2008, TOTUS 2006 oraz Pro Publico Bono 2005. Otrzymała także wyróżnienie Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania w 2008 roku.







Komentarze

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj na przełomie roku 2019/20 punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

REGENERATING
BODY BALM
Regenerujący
balsam do ciała

Lemon Grass
& Gardenia

Pojemność:
300 ml

NOURISHING SHOWER GEL Odżywczy żel
pod prysznic
Lemon Grass
& Gardenia

Pojemność:
300 ml

Wiadomości branżowe

Kongres ma na celu ukazanie w szerokim ujęciu tematyki urody, określanej także jako rynek lub branżą beauty. Przede wszystkim firma COSMED Consulting, właściciel portalu serwisuroda.pl, pragnie poruszyć m.in. tematy nadal mało jeszcze popularne oraz zapoznać konsumentów oraz specjalistów branży beauty z nowościami różnych...
Koniec lutego to idealny moment na kolejne zakupy i przygotowania do nadchodzącego sezonu wiosna-lato 2020, ale również uzupełnienie garderoby o perełki z sezonu jesień-zima 2019/2020. Powoli, z nadzieją na szybką wiosnę i zielone pąki kwiatów na drzewach, kozaki będą ustępować lżejszym botkom, mokasynom, balerinom oraz...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Zbliża się wiosna! Ciepło, kolory, ruch na powietrzu, świeże warzywa, słońce. Jesteście gotowi na wiosenne zmiany? Może w tym roku warto zadbać o zdrowie i urodę jednocześnie? Fundacja...
Czytaj więcej

Dla Niego

Pomimo nieopisanego postępu, jaki dokonał się przez lata w dziedzinie stomatologii oraz faktu, że ból w czasie leczenia to już przeszłość, ogromna liczba Polaków nadal panicznie boi się...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

Kampania Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EASME) Sektor tekstylny, odzieżowy, skórzany i obuwniczy (TCLF) to europejski potentat, źródło nowych trendów i innowacji. Szacuje się, że roczny obrót w Europie wynosi ponad 200 mld euro, a około 225 000 firm zatrudnia...Czytaj więcej

Miasto Żyje Modą – 17-23.02.2020 Miasto Żyje Modą to projekt „miejski”, towarzyszący odbywającym się w dniach 19-20.02.2020 Targom Mody Poznań. Jego głównym założeniem jest promocja projektantów, marek modowych, miejsc oraz wydarzeń, które łączy jedno – moda i najnowsze...Czytaj więcej

Sezon na lody nie kończy się na lecie Badanie przeprowadzone przez instytut Kantar Public na zlecenie firmy Koral pokazało, że ponad trzy piąte Polaków (68%) je lody zimą. Co ciekawe lody zimą zdecydowanie chętniej jedzą młodsze pokolenia – wśród młodzieży w wieku 15-17 lat jedzenie lodów zimą...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2020 COSMED Consulting / serwisuroda.pl