Reklama
Przymiarka do zdrowia – nie odkładaj jej na później

Sezon obniżek trwa w pełni i wielu z nas chętnie buszuje po sklepach w poszukiwaniu okazji. Podczas posezonowych wyprzedaży jednorazowo wydajemy średnio 316 zł, a do zakupów, szczególnie w tym okresie, często skrupulatnie się przygotowujemy. Odcień, krój, rozmiar, materiał, pochodzenie… Czy równie dużo uwagi, co wyborowi ubrań, poświęcasz swojemu zdrowiu? Kiedy ostatnio badałaś swoje piersi? Pytamy o to nie bez powodu – wśród kobiet rak właśnie tego gruczołu to najczęściej wykrywany nowotwór.

 


Wczesna i precyzyjna diagnostyka znacznie zwiększa szanse na jego pokonanie. Dlaczego więc tyle kobiet temat profilaktyki odkłada na później?

 

Czy o zdrowiu wiesz tyle, ile o zakupach?

Z raportu „Zakupy Polaków na wyprzedażach. Kto realnie zarządza procesem zakupu – konsument czy sprzedawca?” opracowanego przez KPMG wynika, że wielu Polaków poprzedza decyzję o kupnie wcześniejszą analizą. Niemal 60% badanych odwiedza stronę internetową sprzedawcy, a ponad 40% porównuje ceny w dedykowanych serwisach. Oznacza to, że najpierw zwiększamy wiedzę o produkcie i możliwościach jego nabycia, by ostatecznie podjąć konkretne działanie.

Można by się spodziewać, że do zdrowia i dbania o nie podchodzimy jeszcze bardziej skrupulatnie. Niestety jest inaczej – z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Rak’n’Roll wynika, że kobiety co prawda wiedzą, że powinny wykonywać regularne badania piersi, jednak ta świadomość nie przekłada się na rzeczywistą aktywność. Dlaczego? Przede wszystkim z powodu lęku, wynikającego m.in. z braku dokładniejszej wiedzy dotyczącej chorób nowotworowych i ich występowania w rodzinie, a zarazem obawy przed diagnozą, którą utożsamiają z wyrokiem.

 

Pier(w)si po zdrowie

Rak piersi to najczęściej wykrywany wśród kobiet nowotwór. Według szacunków WHO w 2018 r. w Polsce u ponad 20 tys. pań zdiagnozowano tę chorobę, a blisko siedem tys. zmarło z jej przyczyny. Czy musiało ich być aż tyle? Nie, bo wczesne wykrycie nowotworu zwiększa szanse na jego pokonanie. W zauważeniu zmian pomaga w dodatku już najprostsze badanie, czyli samodzielna kontrola piersi, którą powinny każdego miesiąca przeprowadzać wszystkie kobiety. Paniom w wieku 20-30 lat zaleca się co najmniej raz na dwa lata USG piersi, a tym, które przekroczyły trzecią dekadę – raz do roku. Przedstawicielkom płci pięknej po 40. roku życia zwykle w pierwszej kolejności rekomendowana jest z kolei mammografia. W wielu przypadkach te dwie metody stosowane są jednak uzupełniająco.

Jeśli po ich wykonaniu nadal pojawiają się wątpliwości dotyczące diagnozy, w ich rozwianiu może pomóc najnowocześniejsza metoda diagnostyczna w tym obszarze, czyli mammografia wykonywana za pomocą rezonansu magnetycznego (tzw. mammografia MR). To badanie zapewnia najwyższą jakość obrazu, jego czułość diagnostyczna dochodzi do 97%. Pozwala na wykrycie nawet najmniejszych zmian, pozornie bezobjawowych, które często nie są widoczne w klasycznym badaniu mammograficznym lub USG. Umożliwia uzyskanie anatomicznych obrazów narządów wewnętrznych bez wykorzystania promieniowania rentgenowskiego. Metoda ta za pomocą pola magnetycznego i fal radiowych jest w stanie wykryć zmiany o wielkości już około 5 mm – wyjaśnia dr n. med. Barbara Szyld- Górecka, radiolog z centrum diagnostycznego Affidea, specjalizująca się w zakresie diagnostyki nowotworu piersi.

Rezonans magnetyczny piersi zaleca się także u pacjentek z grupy wysokiego ryzyka zachorowania, czyli m.in. tych, u których w rodzinie wystąpił nowotwór piersi, a w szczególności u nosicielek mutacji genu BRCA1/2, potocznie nazywanego „genem Angeliny Jolie”, bo zrobiło się o nim głośno właśnie za sprawą tej znanej aktorki. Mammografia MR stosowana jest też do oceny piersi po wszczepieniu implantów, a także kontrolnie u pacjentek z chorobą nowotworową, po operacjach oszczędzających. Pozwala również na wczesną ocenę wznowy.

 

Z przyjaciółką na zakupy i… badanie piersi?

Podczas posezonowych wyprzedaży wydajemy średnio 316 zł, tymczasem koszt wspomnianego wyżej rezonansu magnetycznego piersi nieco przekracza dwukrotność tej kwoty. O ile zakup kosmetyków czy ubrań – czyli kategorii produktów najchętniej kupowanych podczas wyprzedaży – kobiety mogą postrzegać jako wydatek związany z dbaniem o siebie, to badań profilaktycznych nie klasyfikują w ten sposób, a traktują je raczej jako przykry obowiązek, którego starają się unikać w obawie przed złym wynikiem – jak wskazują badania na zlecenie Fundacji Rak’n’Roll. Tymczasem przecież dbać o siebie warto nie tylko od zewnątrz, ale przede wszystkim od wewnątrz i nie odkładać tego na później. O ile w przypadku zakupów poczekanie do czasu obniżek cen okazuje się przemyślaną strategią zakupową i może przynieść zysk, o tyle w kwestii profilaktyki zwlekanie z badaniami nie działa na naszą korzyść, bo wówczas ceną może okazać się nasze zdrowie.

Badania profilaktyczne są tak ważne, ponieważ pozwalają na wykrycie zmian chorobowych na wczesnym etapie, co zwiększa szanse na całkowite pokonanie choroby. Ważne jest więc to, by wykonywać je regularnie i nie robić z nich tematu tabu, a rozmawiać otwarcie o nich, a także o nowotworach, które już wystąpiły w rodzinie. Wczesna i precyzyjna diagnostyka może uchronić wiele kobiet. Potraktujmy więc profilaktykę jako naturalny element naszej codzienności i dbania o siebie. Na stałe uwzględnijmy badania w naszych kalendarzach, podobnie jak zakupy, wizytę u kosmetyczki czy fryzjera. Zacznijmy od nas samych i decydując się na badanie, dajmy dobry przykład innym paniom wokół nas, przypomnijmy o dbaniu o siebie swojej mamie, siostrze czy przyjaciółce – podsumowuje dr n. med. Barbara Szyld-Górecka z Affidea.

83% badanych deklaruje, że podczas wyprzedaży kupuje produkty zarówno dla siebie, jak i swojej rodziny lub znajomych – to pokazuje, że myślimy o innych. Pomyślmy więc o nich również w tak istotnej kwestii jak zdrowie – może poza wspólnymi zakupami warto razem umówić się na badanie?






Komentarze

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj na przełomie roku 2019/20 punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

REGENERATING
BODY BALM
Regenerujący
balsam do ciała

Lemon Grass
& Gardenia

Pojemność:
300 ml

NOURISHING SHOWER GEL Odżywczy żel
pod prysznic
Lemon Grass
& Gardenia

Pojemność:
300 ml

Wiadomości branżowe

Kongres ma na celu ukazanie w szerokim ujęciu tematyki urody, określanej także jako rynek lub branżą beauty. Przede wszystkim firma COSMED Consulting, właściciel portalu serwisuroda.pl, pragnie poruszyć m.in. tematy nadal mało jeszcze popularne oraz zapoznać konsumentów oraz specjalistów branży beauty z nowościami różnych...
Koniec lutego to idealny moment na kolejne zakupy i przygotowania do nadchodzącego sezonu wiosna-lato 2020, ale również uzupełnienie garderoby o perełki z sezonu jesień-zima 2019/2020. Powoli, z nadzieją na szybką wiosnę i zielone pąki kwiatów na drzewach, kozaki będą ustępować lżejszym botkom, mokasynom, balerinom oraz...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Zbliża się wiosna! Ciepło, kolory, ruch na powietrzu, świeże warzywa, słońce. Jesteście gotowi na wiosenne zmiany? Może w tym roku warto zadbać o zdrowie i urodę jednocześnie? Fundacja...
Czytaj więcej

Dla Niego

Pewne siebie i niezależne kobiety doskonale wiedzą, czego chcą od życia i od swojego partnera. Wydawać by się mogło, że panie, które osiągnęły sukces zawodowy, będą miały wygórowane...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

Kampania Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EASME) Sektor tekstylny, odzieżowy, skórzany i obuwniczy (TCLF) to europejski potentat, źródło nowych trendów i innowacji. Szacuje się, że roczny obrót w Europie wynosi ponad 200 mld euro, a około 225 000 firm zatrudnia...Czytaj więcej

Miasto Żyje Modą – 17-23.02.2020 Miasto Żyje Modą to projekt „miejski”, towarzyszący odbywającym się w dniach 19-20.02.2020 Targom Mody Poznań. Jego głównym założeniem jest promocja projektantów, marek modowych, miejsc oraz wydarzeń, które łączy jedno – moda i najnowsze...Czytaj więcej

Sezon na lody nie kończy się na lecie Badanie przeprowadzone przez instytut Kantar Public na zlecenie firmy Koral pokazało, że ponad trzy piąte Polaków (68%) je lody zimą. Co ciekawe lody zimą zdecydowanie chętniej jedzą młodsze pokolenia – wśród młodzieży w wieku 15-17 lat jedzenie lodów zimą...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2020 COSMED Consulting / serwisuroda.pl