Reklama
Black Friday przyspiesza świąteczne zakupy

Jeszcze nie grudzień, a połowa listopada. Jednak wystrój w sklepach i centach handlowych może sugerować zupełnie coś innego. Mikołaj, świąteczne piosenki oraz dekoracje. Nawet reklamy w telewizji przypominają już o prezentach. Szczyt świątecznych zakupów z roku na rok przypada coraz wcześniej. W tym roku dodatkowo nakręca go zyskujący na popularności Black Friday. Ten handlowy hit sprawia, że już teraz w sklepach mamy wrażenie jakby święta miały zacząć się za kilka dni.

 

 

 

Mikołaj w listopadzie już nie dziwi

Święta w Polsce zaczynają się coraz wcześniej. Wszystko przez sklepy, które już po 11 listopada fundują swoim klientom świąteczny klimat. I nie ma w tym nic dziwnego. Moda na gwiazdkę w listopadzie, a nawet w październiku na dobre opanowała już całą Europę i Amerykę Północną.

Pokazują to najlepiej badania Deloitte, wykonane w tym roku w Stanach Zjednoczonych. Za oceanem, aż 35% konsumentów zakupy świąteczne planowało zrobić już pod koniec października. Aż 44% planuje je zrobić w I połowie listopada, a już 64% w II połowie tego miesiąca.

To właśnie w tym okresie, na półtora miesiąca przed gwiazdką, ma zacząć się szczyt zakupowej gorączki. Jednocześnie najwięcej, bo aż 69% konsumentów, planuje wybrać się na świąteczny shopping w I połowie grudnia. Nie inaczej jest w Polsce, co potwierdzają przedstawiciele centrów handlowych.

Z roku na rok święta wyraźnie przyspieszają, a konsumenci dłużej robią zakupy. Zaczynamy już w połowie listopada i rozpędzamy się aż do ostatniego tygodnia przed Wigilią. Trend, który dziś obserwujemy w USA, można więc spokojnie przełożyć także na polskie realia - zauważa Marta Drzewiecka, marketing & customer experience manager w Newbridge Poland.

 

Black Christmas w natarciu?

Skąd ten pośpiech? Drzewiecka wskazuje przede wszystkim na Black Friday. Przedświąteczny ruch w sklepach napędzają dziś nie tylko same święta, ale także Black Friday, przypadający pod koniec listopada. To właśnie ze względu na jego rosnącą popularność, coraz więcej sklepów do świąt gotowe jest już w połowie listopada, a nawet wcześniej - wyjaśnia.

Powód jest prosty.  Bożonarodzeniowy klimat i cała jego emocjonalna otoczka z muzyką, światłami i kolorami ma nas nastroić do kupowania, a tym samym do sięgnięcia po promocje, jakie pojawią się zarówno podczas Black Friday, jak również podczas organizowanych pod koniec listopada Black Weeks, Black Days czy internetowych Cyber Mondays.

Sami konsumenci zdają się nie mieć nic przeciwko, co potwierdzają najnowsze dane Deloitte. W tym roku aż 53% z nich planuje swoje zakupy świąteczne zrobić dokładnie w okolicach Black Friday, korzystając przy tym ze sklepowych przecen i promocji. 44% z kolei ma zaplanowane zakupy 4 dni później, w okolicach Cyber Monday, czyli w trakcie internetowego odpowiednika tego pierwszego handlowego "święta".

Polacy z dużą otwartością przyjęli amerykański "czarny piątek". Dzień ten także bardzo szybko stał się częścią przedświątecznej gorączki, przede wszystkim ze względu na korzyści finansowe. Black Friday przynosi bowiem promocje sięgające niekiedy 40-60%. W rezultacie zakupy w tym czasie są w stanie mocno odciążyć budżet przeznaczony chociażby na prezenty czy dekoracje. To nie powinno zresztą dziwić, bo jak pokazują badania Deloitte, aż 75% konsumentów kieruje się dziś przy zakupach świątecznych przede wszystkim ceną, szukając przy tym jak najlepszych okazji. Są więc plusy przedświątecznej gonitwy w listopadzie? Wydatki Polaków na święta rosną z każdym rokiem, ale są to jednocześnie coraz bardziej przemyślane i zaplanowane wydatki.

Widać wyraźnie, że nauczyliśmy się je rozkładać w czasie, planując np. część zakupów na promocjach w listopadzie. Wtedy też chętnie kupujemy prezenty. Jedzenie z kolei kupujemy dopiero w grudniu, zwykle w ostatnim tygodniu przed świętami. W efekcie nie obciążamy jednorazowo swojego budżetu i nie zmuszamy się do zaciskania pasa. Korzystają na tym oczywiście handlowcy, którzy sezon świąteczny mają prawie dwa miesiące, ale także konsumenci, którzy mogą sobie pozwolić na większe zakupy – podsumowuje Marta Drzewiecka.

 

Technologia gra swoją rolę

Ale coraz bardziej umiejętne dzielenie wydatków i korzystanie z promocji w sklepach, to nie jedyna nowość w tym sezonie, na którą zwracają uwagę przedstawiciele rynku retail. W 2019 roku bardziej niż w latach ubiegłych w kupowanie zaangażujemy nowoczesną technologię.  Aż 70% konsumentów deklaruje, że w zakupach pomoże im smartfon. Jego popularność, jako narzędzia zakupowego, na przestrzeni ostatnich 3 lat wzrosła aż o 11% - informuje Deloitte.  Jeszcze w 2017 roku podczas zakupów korzystało z niego "zaledwie" 59% konsumentów.

Smartfon staje się nieodzownym elementem zakupów. Dzięki niemu nie tylko na bieżąco sprawdzamy ceny, opinie o produkcie i sklepie w social mediach czy dostępne promocje w innych sklepach, ale także korzystamy między innymi z aplikacji z kuponami, dodatkowo jeszcze obniżając koszty zakupów. Jest to więc pozytywne zjawisko, dzięki któremu wydajemy, ale i oszczędzamy.

Powód jest bardzo prosty. Coraz więcej sklepów stacjonarnych łączy zakupy online z offline. Dziś kupując np. w drogerii dostajemy rabat po okazaniu kuponu z aplikacji sklepu. Co więcej, wiele tradycyjnych sklepów w trakcie Black Friday zachęca także swoich klientów do promocji internetowych w trakcie Cyber Monday. Tym samym płacąc za rzecz przy kasie już możemy sprawdzić, jaką ofertę sklep przygotował online.

 

 

Źródło: raport "Deloitte 2019 holiday retail survey. Top 10 insights"





Komentarze

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

REGENERATING
BODY BALM
Regenerujący
balsam do ciała

Lemon Grass
& Gardenia

Pojemność:
300 ml

NOURISHING SHOWER GEL Odżywczy żel
pod prysznic
Lemon Grass
& Gardenia

Pojemność:
300 ml

Wiadomości branżowe

Rozpoczęły się przygotowania do kolejnej edycji targów LOOK i beauty VISION 2020. Największe wydarzenie dla branży profesjonalistów w Polsce, odbędzie się w dniach 4-5 kwietnia 2020, na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. To wyjątkowa edycja, ponieważ organizator świętować będzie jubileuszową, 20. edycję. Z...
Celem kongresu jest zapoznanie uczestników z problematyką leczenia i pielęgnacji skóry problematycznej, a także przyczyn zewnętrznych i wewnętrznych tych problemów. Tegoroczna edycja kongresu obejmuje interdyscyplinarną wiedzę z zakresu kosmetologii, zdrowia, psychologii. W programie znajdą się wykłady, podczas których...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Co łączy takie zawody jak kosmetyczka, fryzjerka, lekarz, pielęgniarka, kucharz, kelner czy nauczyciel? Osoby, które je wykonują przez większość czasu w pracy chodzą lub stoją. Długie...
Czytaj więcej

Dla Niego

Gęsta i zadbana, a także odpowiednio dobrana do kształtu twarzy broda stanowi jeden z ważnych atrybutów męskości, a od kilku sezonów nie wychodzi z mody. Co jednak zrobić jeśli nasz zarost...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

65% Polaków nadal nie zdecydowało, czy skorzysta z Pracowniczych Planów Kapitałowych Aż 65% Polaków nie wie, jaką decyzję podejmie w sprawie partycypacji w Pracowniczych Planach Kapitałowych. Co czwarty (25%) uważa, że PPK ma więcej zalet niż wad, a co piąty (20%) ma odmienne zdanie. To wyniki badań...Czytaj więcej

Dr Szczyt otwiera nową klinikę w Warszawie Dr Szczyt to chirurg plastyk, który w swojej klinice od ponad 15 lat pomaga Polakom i uczy jak rozsądnie korzystać z chirurgii plastycznej. Teraz, wspólnie ze swoim wieloletnim współpracownikiem i przyjacielem dr Michałem Charytonowiczem, ulicy Waflowej 7a...Czytaj więcej

Rexona Wyzwanie 5000 kroków „Więcej ruchu, więcej z życia” przekonuje marka Rexona, zachęcając do podjęcia aktywności fizycznej i zmiany stylu życia na zdrowszy. Dlaczego? Bowiem, jak pokazują badania aż  38 procent Polaków przyznaje się do zerowej aktywności ruchowej, a brak ruchu przyczynia...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2019 COSMED Consulting / serwisuroda.pl