Black Friday przyspiesza świąteczne zakupy

Jeszcze nie grudzień, a połowa listopada. Jednak wystrój w sklepach i centach handlowych może sugerować zupełnie coś innego. Mikołaj, świąteczne piosenki oraz dekoracje. Nawet reklamy w telewizji przypominają już o prezentach. Szczyt świątecznych zakupów z roku na rok przypada coraz wcześniej. W tym roku dodatkowo nakręca go zyskujący na popularności Black Friday. Ten handlowy hit sprawia, że już teraz w sklepach mamy wrażenie jakby święta miały zacząć się za kilka dni.

 

 

 

Mikołaj w listopadzie już nie dziwi

Święta w Polsce zaczynają się coraz wcześniej. Wszystko przez sklepy, które już po 11 listopada fundują swoim klientom świąteczny klimat. I nie ma w tym nic dziwnego. Moda na gwiazdkę w listopadzie, a nawet w październiku na dobre opanowała już całą Europę i Amerykę Północną.

Pokazują to najlepiej badania Deloitte, wykonane w tym roku w Stanach Zjednoczonych. Za oceanem, aż 35% konsumentów zakupy świąteczne planowało zrobić już pod koniec października. Aż 44% planuje je zrobić w I połowie listopada, a już 64% w II połowie tego miesiąca.

To właśnie w tym okresie, na półtora miesiąca przed gwiazdką, ma zacząć się szczyt zakupowej gorączki. Jednocześnie najwięcej, bo aż 69% konsumentów, planuje wybrać się na świąteczny shopping w I połowie grudnia. Nie inaczej jest w Polsce, co potwierdzają przedstawiciele centrów handlowych.

Z roku na rok święta wyraźnie przyspieszają, a konsumenci dłużej robią zakupy. Zaczynamy już w połowie listopada i rozpędzamy się aż do ostatniego tygodnia przed Wigilią. Trend, który dziś obserwujemy w USA, można więc spokojnie przełożyć także na polskie realia - zauważa Marta Drzewiecka, marketing & customer experience manager w Newbridge Poland.

 

Black Christmas w natarciu?

Skąd ten pośpiech? Drzewiecka wskazuje przede wszystkim na Black Friday. Przedświąteczny ruch w sklepach napędzają dziś nie tylko same święta, ale także Black Friday, przypadający pod koniec listopada. To właśnie ze względu na jego rosnącą popularność, coraz więcej sklepów do świąt gotowe jest już w połowie listopada, a nawet wcześniej - wyjaśnia.

Powód jest prosty.  Bożonarodzeniowy klimat i cała jego emocjonalna otoczka z muzyką, światłami i kolorami ma nas nastroić do kupowania, a tym samym do sięgnięcia po promocje, jakie pojawią się zarówno podczas Black Friday, jak również podczas organizowanych pod koniec listopada Black Weeks, Black Days czy internetowych Cyber Mondays.

Sami konsumenci zdają się nie mieć nic przeciwko, co potwierdzają najnowsze dane Deloitte. W tym roku aż 53% z nich planuje swoje zakupy świąteczne zrobić dokładnie w okolicach Black Friday, korzystając przy tym ze sklepowych przecen i promocji. 44% z kolei ma zaplanowane zakupy 4 dni później, w okolicach Cyber Monday, czyli w trakcie internetowego odpowiednika tego pierwszego handlowego "święta".

Polacy z dużą otwartością przyjęli amerykański "czarny piątek". Dzień ten także bardzo szybko stał się częścią przedświątecznej gorączki, przede wszystkim ze względu na korzyści finansowe. Black Friday przynosi bowiem promocje sięgające niekiedy 40-60%. W rezultacie zakupy w tym czasie są w stanie mocno odciążyć budżet przeznaczony chociażby na prezenty czy dekoracje. To nie powinno zresztą dziwić, bo jak pokazują badania Deloitte, aż 75% konsumentów kieruje się dziś przy zakupach świątecznych przede wszystkim ceną, szukając przy tym jak najlepszych okazji. Są więc plusy przedświątecznej gonitwy w listopadzie? Wydatki Polaków na święta rosną z każdym rokiem, ale są to jednocześnie coraz bardziej przemyślane i zaplanowane wydatki.

Widać wyraźnie, że nauczyliśmy się je rozkładać w czasie, planując np. część zakupów na promocjach w listopadzie. Wtedy też chętnie kupujemy prezenty. Jedzenie z kolei kupujemy dopiero w grudniu, zwykle w ostatnim tygodniu przed świętami. W efekcie nie obciążamy jednorazowo swojego budżetu i nie zmuszamy się do zaciskania pasa. Korzystają na tym oczywiście handlowcy, którzy sezon świąteczny mają prawie dwa miesiące, ale także konsumenci, którzy mogą sobie pozwolić na większe zakupy – podsumowuje Marta Drzewiecka.

 

Technologia gra swoją rolę

Ale coraz bardziej umiejętne dzielenie wydatków i korzystanie z promocji w sklepach, to nie jedyna nowość w tym sezonie, na którą zwracają uwagę przedstawiciele rynku retail. W 2019 roku bardziej niż w latach ubiegłych w kupowanie zaangażujemy nowoczesną technologię.  Aż 70% konsumentów deklaruje, że w zakupach pomoże im smartfon. Jego popularność, jako narzędzia zakupowego, na przestrzeni ostatnich 3 lat wzrosła aż o 11% - informuje Deloitte.  Jeszcze w 2017 roku podczas zakupów korzystało z niego "zaledwie" 59% konsumentów.

Smartfon staje się nieodzownym elementem zakupów. Dzięki niemu nie tylko na bieżąco sprawdzamy ceny, opinie o produkcie i sklepie w social mediach czy dostępne promocje w innych sklepach, ale także korzystamy między innymi z aplikacji z kuponami, dodatkowo jeszcze obniżając koszty zakupów. Jest to więc pozytywne zjawisko, dzięki któremu wydajemy, ale i oszczędzamy.

Powód jest bardzo prosty. Coraz więcej sklepów stacjonarnych łączy zakupy online z offline. Dziś kupując np. w drogerii dostajemy rabat po okazaniu kuponu z aplikacji sklepu. Co więcej, wiele tradycyjnych sklepów w trakcie Black Friday zachęca także swoich klientów do promocji internetowych w trakcie Cyber Monday. Tym samym płacąc za rzecz przy kasie już możemy sprawdzić, jaką ofertę sklep przygotował online.

 

 

Źródło: raport "Deloitte 2019 holiday retail survey. Top 10 insights"





Komentarze

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj na przełomie roku 2019/20 punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

REGENERATING
BODY BALM
Regenerujący
balsam do ciała

Lemon Grass
& Gardenia

Pojemność:
300 ml

NOURISHING SHOWER GEL Odżywczy żel
pod prysznic
Lemon Grass
& Gardenia

Pojemność:
300 ml

Wiadomości branżowe

Zarząd Health and Beauty Media Sp. z o.o. informuje, iż w związku ze zmianą sytuacji epidemiologicznej, tj. faktem potwierdzenia w Polsce pierwszego przypadku zarażenia koronawirusem 2019-nCoV, wywołującym chorobę COVID-19, i po konsultacji z Wystawcami i Partnerami podjęto trudną, ale w  mniemaniu firmy słuszną decyzję o...
Kongres ma na celu ukazanie w szerokim ujęciu tematyki urody, określanej także jako rynek lub branżą beauty. Przede wszystkim firma COSMED Consulting, właściciel portalu serwisuroda.pl, pragnie poruszyć m.in. tematy nadal mało jeszcze popularne oraz zapoznać specjalistów branży beauty i ich klientów z nowościami różnych...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Nietrzymanie moczu uważane jest za jeden z ważniejszych problemów zdrowotnych XXI wieku i ma status choroby społecznej. Potrafi znacznie obniżyć jakość życia, dlatego w przypadku...
Czytaj więcej

Dla Niego

Pomimo nieopisanego postępu, jaki dokonał się przez lata w dziedzinie stomatologii oraz faktu, że ból w czasie leczenia to już przeszłość, ogromna liczba Polaków nadal panicznie boi się...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

Kampania Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EASME) Sektor tekstylny, odzieżowy, skórzany i obuwniczy (TCLF) to europejski potentat, źródło nowych trendów i innowacji. Szacuje się, że roczny obrót w Europie wynosi ponad 200 mld euro, a około 225 000 firm zatrudnia...Czytaj więcej

Miasto Żyje Modą – 17-23.02.2020 Miasto Żyje Modą to projekt „miejski”, towarzyszący odbywającym się w dniach 19-20.02.2020 Targom Mody Poznań. Jego głównym założeniem jest promocja projektantów, marek modowych, miejsc oraz wydarzeń, które łączy jedno – moda i najnowsze...Czytaj więcej

Sezon na lody nie kończy się na lecie Badanie przeprowadzone przez instytut Kantar Public na zlecenie firmy Koral pokazało, że ponad trzy piąte Polaków (68%) je lody zimą. Co ciekawe lody zimą zdecydowanie chętniej jedzą młodsze pokolenia – wśród młodzieży w wieku 15-17 lat jedzenie lodów zimą...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2020 COSMED Consulting / serwisuroda.pl