Reklama
Co trzeci Polak udaje, że podoba mu się otrzymany prezent

Strzelenie focha, zawiedziona mina, złośliwy komentarz – to najczęstsze reakcje na nietrafiony, świąteczny upominek – jak wynika z badania zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń. Ponad 30% Polaków nauczyło się udawać, że upominek im się podoba, 30% przeklina w myślach i nic nie pokazuje po sobie, a 27% robi dobrą minę do złej gry. Nietrafione prezenty to świąteczny koszmar, który co trzeciemu Polakowi potrafi popsuć bożonarodzeniową atmosferę.

 

 

 

Jednym z kluczowych elementów świąt, co odzwierciedla „przedświąteczna gorączka”, zauważalna w grudniu w zatłoczonych centrach handlowych, jest obdarowywanie się upominkami. Tradycja zakupu prezentów praktycznie przejęła świąteczne finanse, na dobre wpisując się w kulturowe obyczaje. Upominki jednak, szczególnie te nietrafione,  jak pokazują wyniki badania serwisu Prezentmarzeń, potrafią wywołać negatywne emocje.

 

Jakie reakcje wywołują niechciane prezenty?

Aż 29% z zapytanych ponad 1300 Polaków była świadkiem „strzelenia focha” jako reakcji obdarowanego na nietrafiony prezent, 27% odczuło że osoba jest urażona, a 19% spotkało się z grymasem twarzy i zawiedzioną miną.18% respondentów usłyszało złośliwy komentarz, 5% zetknęło się z wybuchem płaczu, a 2% nawet z przekleństwem.

O znaczeniu upominków i ich ważnego wpływu na atmosferę świąt, świadczą odpowiedzi respondentów badania „Prezenty zawsze wywołują emocje”. Dla 31% zapytanych Polaków otrzymanie niewłaściwego upominku jest głównym powodem popsucia atmosfery i wigilijnego nastroju. Równie dużo, bo 23 % respondentów wskazuje na stres związany z nietrafnością prezentu dla bliskiej osoby, a 16% na negatywną reakcję obdarowanych osób. Kolejnym czynnikiem, który także potrafi popsuć bożonarodzeniową atmosferę jest bieganie w stresie za prezentami.

Zakup świątecznych podarunków nie jest wcale łatwym zadaniem. Spośród 1337 zapytanych Polaków jedynie 37% potrafi powiedzieć, iż sprawia im to przyjemność, ale 33% deklaruje, iż nie lubi tego robić, gdyż kupno prezentów sprawia im trudność.  A 11% przyznaje otwarcie, że jest to dla nich męczarnia i obowiązek.

Dla większości z nas ma znaczenie, co kupujemy innym osobom na prezent. Aż 67% respondentów zapytanych przez serwis Prezentmarzeń zdradza, iż długo się zastanawia nad wyborem i dostosowuje upominek do zainteresowań oraz wieku danej osoby. Sponad 1300 Polaków, 20% przyznaje otwarcie, iż mimo dobrych chęci często nie trafia z prezentem, a 4% chce mieć to po prostu z głowy.

 

Jak często przydarzają się prezentowe rozczarowania?

Spośród 1337 zapytanych Polaków, 16% deklaruje, że co roku taki dostaje na święta, a 27% potwierdza, iż niestety ciągle im się to przytrafia. 38% mówi, iż czasami, gdy ktoś ich dobrze nie zna. Tylko 19% jest upominkowymi szczęściarzami, którzy otrzymuje pożądane prezenty.

Prawie każdy z nas ma na koncie nietrafiony prezent. Każdy doskonale zna to uczucie, ten moment ekscytacji, gdy otwiera starannie zapakowane, pięknie wyglądające pudełeczko, którego zawartość pozostawia wiele do życzenia. Jak wówczas reagujemy? Nauczyliśmy się już udawać, że prezent nam się podoba (39%), przeklinać w myślach nie pokazując nic po sobie (30%) i robić dobrą minę do złej gry (27%).

 

 

Co robimy z niechcianym upominkiem?

Aż 62% zapytanych Polaków odstawia nietrafiony prezent na półkę, a 29% podarowuje go komuś innemu. 7% sprzedaje go, a 2% przyznaje otwarcie, iż po prostu wyrzuca do kosza. Zapytani respondenci mówią wprost, że nie lubią otrzymywać upominków powtarzalnych (41% wskazań), nudnych i nieciekawych (26% wskazań) oraz praktycznych (19% wskazań).

Pomimo wszystko lubimy otrzymywać prezenty, szczególnie kiedy są niespodzianką -  potwierdza to 51% osób. 37 % ankietowanym sprawia to po prostu przyjemność. Uważamy również, że można nauczyć bliskich kupowania prezentów poprzez powtarzanie co nam się podoba – tak twierdzi 43% ankietowanych. Rzadko kto odmawia przyjęcia prezentu, ponieważ nie chcemy robić komuś przykrości (47%), ale zdarzają się takie sytuację gdy uważamy, że prezent jest za drogi (32%) lub zbyt zobowiązujący (13%) i wtedy mówimy nie.

 

Jakie prezenty cenimy?

Co trzeci z zapytanych Polaków chciałby zastąpić tradycyjne upominki takimi, które pozwalają doświadczyć czegoś nowego i pozostaną w pamięci na długo. Dla 19% liczą się niespodzianki, mimo ryzyka nietrafionego prezentu, a 19% stawia na upominki, które wywołują emocje. Dla 17% wartościową formą upominku jest taki, który można sobie samemu wybrać realizując kartę podarunkową czy voucher.

Idąc z duchem czasów, coraz więcej osób podarowuje niematerialne prezenty jak np.: karty podarunkowe na realizację zabiegu SPA, lekcję tańca, warsztaty kulinarne, skok ze spadochronem, wizytę w Escape Room i inne atrakcje, które pozwolą bliskiej osobie doznać niezapomnianych emocji i są dużym zaskoczeniem. Prezenty w formie przeżyć dają szansę na spełnienie marzenia czy rozwijane pasji, na które nie mamy czasu bądź odwagi się zdecydować.

Aby nie popsuć świątecznej atmosfery i nie narazić się na negatywną reakcję bliskich, warto przemyśleć, jakie podarunki zostawimy pod choinką. Wysiłek włożony w przygotowanie odpowiedniego upominku, na pewno zwróci nam się w postaci szczerego uśmiechu obdarowanej osoby.

 

* Badanie „Prezenty zawsze wywołują emocje” w formie ankiety online przeprowadził serwis Prezentmarzeń w grudniu br. na reprezentatywnej grupie 1337 respondentów.





Komentarze

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

AGE PREVENT Cream
Krem anti-aging do twarzy

Produkt o wielokierunkowym działaniu przeciwstarzeniowym.

AGE PREVENT Peeling
Peeling enzymatyczno-chemiczny

Preparat  o delikatnym działaniu złuszczającym i wyrównującym koloryt.

Wiadomości branżowe

Powoli zaczynamy odliczanie do weekendu 6-7 kwietnia, kiedy to na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich rozpocznie się największe w Polsce wydarzenie urodowe dla ekspertów w dziedzinie makijażu, stylizacji paznokci i fryzjerstwa. Prócz profesjonalnej oferty produktowej, będzie można wziąć udział w licznych...
Szeroko pojęta pomoc w zakresie opieki kosmetologicznej nad osobami znajdującymi się na różnych etapach choroby nowotworowej określana jest jako kosmetologia onkologiczna. To trudna i wymagająca subdyscyplina kosmetologii, obejmująca zabiegi pielęgnacyjne i upiększające, wymagająca dużej wiedzy, ciągłego dokształcania,...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Deser, telefon komórkowy, a może sen? Od dawna wiadomo, że włosy odgrywają istotną rolę w kwestii poczucia własnej wartości. Czy sposób w jaki utrzymujesz relacje z innymi oraz twoje...
Czytaj więcej

Dla Niego

Skóra mężczyzny różni się od kobiecej – głównie ze względu na różnice w gospodarkach hormonalnych obydwu płci. U panów jest ona o około 20% grubsza i wydziela dwa razy więcej sebum,...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

O czterech takich, co mają wizję Wielkie firmy nie powstają przypadkiem. Twórcy takich gigantów, jak Apple czy Google przebyli długą drogę i zanim osiągnęli sukces, wiele razy się potknęli. Zaczynali w przysłowiowym garażu, z minimalnymi środkami na rozruch, ale towarzyszyła im jasna wizja,...Czytaj więcej

#ZmieńMyślenie z AVON Polki czują się bezpiecznie w swoim otoczeniu, ale tylko niewiele więcej niż połowa z nich wierzy w skuteczność systemu prawnego, gdy doświadcza niefizycznych form przemocy – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji AVON w 15 krajach świata.     Dlatego od...Czytaj więcej

KEVIN.MURPHY pierwszą marką kosmetyczną na świecie, wykorzystującą OWP Każdy kawałek plastiku, jaki kiedykolwiek został wyprodukowany, w dalszym ciągu znajduje się na Ziemi. Proces rozkładu tworzyw sztucznych wynosi nawet do 1000 lat. W wodach oceanicznych znajduje się już ponad 5...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2019 COSMED Consulting / serwisuroda.pl