Reklama
Co trzeci Polak udaje, że podoba mu się otrzymany prezent

Strzelenie focha, zawiedziona mina, złośliwy komentarz – to najczęstsze reakcje na nietrafiony, świąteczny upominek – jak wynika z badania zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń. Ponad 30% Polaków nauczyło się udawać, że upominek im się podoba, 30% przeklina w myślach i nic nie pokazuje po sobie, a 27% robi dobrą minę do złej gry. Nietrafione prezenty to świąteczny koszmar, który co trzeciemu Polakowi potrafi popsuć bożonarodzeniową atmosferę.

 

 

 

Jednym z kluczowych elementów świąt, co odzwierciedla „przedświąteczna gorączka”, zauważalna w grudniu w zatłoczonych centrach handlowych, jest obdarowywanie się upominkami. Tradycja zakupu prezentów praktycznie przejęła świąteczne finanse, na dobre wpisując się w kulturowe obyczaje. Upominki jednak, szczególnie te nietrafione,  jak pokazują wyniki badania serwisu Prezentmarzeń, potrafią wywołać negatywne emocje.

 

Jakie reakcje wywołują niechciane prezenty?

Aż 29% z zapytanych ponad 1300 Polaków była świadkiem „strzelenia focha” jako reakcji obdarowanego na nietrafiony prezent, 27% odczuło że osoba jest urażona, a 19% spotkało się z grymasem twarzy i zawiedzioną miną.18% respondentów usłyszało złośliwy komentarz, 5% zetknęło się z wybuchem płaczu, a 2% nawet z przekleństwem.

O znaczeniu upominków i ich ważnego wpływu na atmosferę świąt, świadczą odpowiedzi respondentów badania „Prezenty zawsze wywołują emocje”. Dla 31% zapytanych Polaków otrzymanie niewłaściwego upominku jest głównym powodem popsucia atmosfery i wigilijnego nastroju. Równie dużo, bo 23 % respondentów wskazuje na stres związany z nietrafnością prezentu dla bliskiej osoby, a 16% na negatywną reakcję obdarowanych osób. Kolejnym czynnikiem, który także potrafi popsuć bożonarodzeniową atmosferę jest bieganie w stresie za prezentami.

Zakup świątecznych podarunków nie jest wcale łatwym zadaniem. Spośród 1337 zapytanych Polaków jedynie 37% potrafi powiedzieć, iż sprawia im to przyjemność, ale 33% deklaruje, iż nie lubi tego robić, gdyż kupno prezentów sprawia im trudność.  A 11% przyznaje otwarcie, że jest to dla nich męczarnia i obowiązek.

Dla większości z nas ma znaczenie, co kupujemy innym osobom na prezent. Aż 67% respondentów zapytanych przez serwis Prezentmarzeń zdradza, iż długo się zastanawia nad wyborem i dostosowuje upominek do zainteresowań oraz wieku danej osoby. Sponad 1300 Polaków, 20% przyznaje otwarcie, iż mimo dobrych chęci często nie trafia z prezentem, a 4% chce mieć to po prostu z głowy.

 

Jak często przydarzają się prezentowe rozczarowania?

Spośród 1337 zapytanych Polaków, 16% deklaruje, że co roku taki dostaje na święta, a 27% potwierdza, iż niestety ciągle im się to przytrafia. 38% mówi, iż czasami, gdy ktoś ich dobrze nie zna. Tylko 19% jest upominkowymi szczęściarzami, którzy otrzymuje pożądane prezenty.

Prawie każdy z nas ma na koncie nietrafiony prezent. Każdy doskonale zna to uczucie, ten moment ekscytacji, gdy otwiera starannie zapakowane, pięknie wyglądające pudełeczko, którego zawartość pozostawia wiele do życzenia. Jak wówczas reagujemy? Nauczyliśmy się już udawać, że prezent nam się podoba (39%), przeklinać w myślach nie pokazując nic po sobie (30%) i robić dobrą minę do złej gry (27%).

 

 

Co robimy z niechcianym upominkiem?

Aż 62% zapytanych Polaków odstawia nietrafiony prezent na półkę, a 29% podarowuje go komuś innemu. 7% sprzedaje go, a 2% przyznaje otwarcie, iż po prostu wyrzuca do kosza. Zapytani respondenci mówią wprost, że nie lubią otrzymywać upominków powtarzalnych (41% wskazań), nudnych i nieciekawych (26% wskazań) oraz praktycznych (19% wskazań).

Pomimo wszystko lubimy otrzymywać prezenty, szczególnie kiedy są niespodzianką -  potwierdza to 51% osób. 37 % ankietowanym sprawia to po prostu przyjemność. Uważamy również, że można nauczyć bliskich kupowania prezentów poprzez powtarzanie co nam się podoba – tak twierdzi 43% ankietowanych. Rzadko kto odmawia przyjęcia prezentu, ponieważ nie chcemy robić komuś przykrości (47%), ale zdarzają się takie sytuację gdy uważamy, że prezent jest za drogi (32%) lub zbyt zobowiązujący (13%) i wtedy mówimy nie.

 

Jakie prezenty cenimy?

Co trzeci z zapytanych Polaków chciałby zastąpić tradycyjne upominki takimi, które pozwalają doświadczyć czegoś nowego i pozostaną w pamięci na długo. Dla 19% liczą się niespodzianki, mimo ryzyka nietrafionego prezentu, a 19% stawia na upominki, które wywołują emocje. Dla 17% wartościową formą upominku jest taki, który można sobie samemu wybrać realizując kartę podarunkową czy voucher.

Idąc z duchem czasów, coraz więcej osób podarowuje niematerialne prezenty jak np.: karty podarunkowe na realizację zabiegu SPA, lekcję tańca, warsztaty kulinarne, skok ze spadochronem, wizytę w Escape Room i inne atrakcje, które pozwolą bliskiej osobie doznać niezapomnianych emocji i są dużym zaskoczeniem. Prezenty w formie przeżyć dają szansę na spełnienie marzenia czy rozwijane pasji, na które nie mamy czasu bądź odwagi się zdecydować.

Aby nie popsuć świątecznej atmosfery i nie narazić się na negatywną reakcję bliskich, warto przemyśleć, jakie podarunki zostawimy pod choinką. Wysiłek włożony w przygotowanie odpowiedniego upominku, na pewno zwróci nam się w postaci szczerego uśmiechu obdarowanej osoby.

 

* Badanie „Prezenty zawsze wywołują emocje” w formie ankiety online przeprowadził serwis Prezentmarzeń w grudniu br. na reprezentatywnej grupie 1337 respondentów.





Komentarze

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

Foodie Miód Manuka Regenerujące Masło do ciała
Soraya

Regenerujące masło do ciała z Miodem Manuka, pochodzącego z najczystszych regionów Nowej Zelandii.

Ujędrniający Krem-Serum Intensywna Depigmentacja
Dermika

Ujędrniający krem-serum z wysokim stężeniem składnika depigmentacyjnego skutecznie walczy z przebarwieniami.

Wiadomości branżowe

Szeroko pojęta pomoc w zakresie opieki kosmetologicznej nad osobami znajdującymi się na różnych etapach choroby nowotworowej określana jest jako kosmetologia onkologiczna. To trudna i wymagająca subdyscyplina kosmetologii, obejmująca zabiegi pielęgnacyjne i upiększające, wymagająca dużej wiedzy, ciągłego dokształcania,...
Branża usług beauty jak nigdy do tej pory podlega wielu i jednocześnie szybkim zmianom. Czynników, które wpływają na ten stan rzeczy jest kilka. Przede wszystkim najważniejszym jest sam konsument, który jest świadomy swoich potrzeb, co należy w tym przypadku rozumieć iż ma on w stosunku do wizyty w salonie konkretne...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Miesiączka to nieodłączny element życia każdej kobiety. Kojarzona z bólem i dyskomfortem jest jednak oznaką prawidłowego rozwoju i zdrowia. Podczas menstruacji większość kobiet skarży...
Czytaj więcej

Dla Niego

Korzystanie z zabiegów medycyny estetycznej przez mężczyzn nie jest już w Polsce tematem tabu. Coraz więcej panów chce wyglądać młodziej i lepiej czuć się we własnej skórze. Z jakich...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

Pobiegli wspólnie dla podopiecznych domów dziecka 13 października 2018 r. odbył się 1. Rodzinny Bieg Czas Na Wzrok, organizowany z okazji obchodów Światowego Dnia Wzroku. Wyjątkowe wydarzenie miało charakter sportowy i rodzinny, ale przede wszystkim – charytatywny....Czytaj więcej

Wyjątkowa lekcja WF-u w Poznaniu dzięki Always i Fundacji Otylii Ruch, to zdrowie – o prawdziwości tego powiedzenia mogły się przekonać uczennice z Wielkopolski, które 12 października 2018 r. wzięły udział w niezwykłej lekcji wychowania fizycznego. Młode Wielkopolanki  ćwiczyły pod okiem polskich...Czytaj więcej

Targi Mody Poznań Za nami kolejna edycja Targów Mody Poznań, a tym samym największych w Polsce targów dla branży fashion o charakterze kontraktacyjnym. Przypadający na ostatnie dni wakacji termin targów, upłynął pod znakiem umów handlowych, prezentacji trendów na najbliższe sezony...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2018 COSMED Consulting / serwisuroda.pl