W codziennym biegu łatwo jest zapomnieć, jak wiele zawdzięczamy wzrokowi. Aż 80% informacji odbieranych przez nasz mózg wiąże się ze zmysłem wzroku. Dzięki zdrowym oczom możemy zachwycać się pierwszymi krokami, stawianymi przez nasze dzieci oraz cieszyć widokiem uśmiechu na twarzach ukochanych osób. Podziwiać imponujące panoramy miast i zapierające dech w piersiach krajobrazy, rozpościerające się aż po horyzont. Niektóre obrazy pozostają w nas na zawsze.
Co najpiękniejszego widzieliśmy w życiu? O zobaczeniu czego wciąż marzymy? Bez jakich widoków nie moglibyśmy żyć na co dzień? Sklep wOkularach.pl zapytał Polaków, bez jakich widoków nie wyobrażają sobie życia, co najpiękniejszego widzieli oraz co chcieliby jeszcze zobaczyć. Ankietę wypełniło 800 osób.
Okazało się, że najważniejszą rolę w naszej codzienności odgrywa widok natury oraz innych ludzi. Najpiękniejsze wspomnienia przywozimy za to z podróży. Wyjazdy królowały wśród obrazów, jakie najbardziej utkwiły w pamięci badanych, oraz widoków, o których zobaczeniu marzą.
Badanie miało na celu wzbudzenie refleksji na temat wartości zdrowych oczu oraz zachęcenie jak największej liczby osób do wykonania badań profilaktycznych.
Życia nie wyobrażamy sobie najbardziej bez widoku przyrody i bliskich. Jednak nawet połowa z nas ma problem ze wzrokiem. Jakich obrazów nie chcielibyśmy przegapić przez nagłe pogorszenie widzenia?
Kochający podróżować, tęskniący za naturą i doceniający swoich bliskich – taki obraz Polaków wyłania się z nowego badania, zatytułowanego „Jakie widoki Polacy noszą w sercach? Raport o tym, co zawdzięczamy wzrokowi”. W codziennym biegu łatwo jest zapomnieć, jak ogromne mamy szczęście, mogąc chłonąć piękno otaczającego świata. W końcu aż 80% informacji odbieranych przez nasz mózg wiąże się właśnie ze zmysłem wzroku. Jakimi obrazami zachwycamy się najbardziej?
Przyroda nie ma konkurencji
Najwięcej ankietowanych (40%) nie jest w stanie wyobrazić sobie codziennego życia bez drzew, nieba czy światła słonecznego. Brak możliwości obserwowania natury byłby najbardziej dotkliwy dla niemal połowy Polek oraz co trzeciego Polaka. Bez widoku nieba na co dzień nie mogłabym normalnie żyć, bo ono daje poczucie wolności.
Co więcej, nawet podczas wyjazdów najbardziej fascynuje nas natura. 7 na 10 badanych, uznających widok z podróży jako najpiękniejszy, odnosi się do przyrody. Oczy Polaków cieszą zwłaszcza górskie panoramy, wschody i zachody słońca na plaży oraz zorza polarna.
Bezcenny widok bliskich
Dla kolejnych 36% ankietowanych rzeczywistość byłaby trudna do zniesienia bez możliwości oglądania bliskich. Szczególnie ważny jest dla nas widok życiowego partnera oraz dzieci.
Mąż daje mi dużo wsparcia w codziennych trudach i to jego widok jest dla mnie bardzo istotny.
Ukochane osoby często pojawiają się również w naszych najpiękniejszych wspomnieniach. Specjalne miejsce w naszych sercach mają narodziny dzieci oraz uśmiechy bliskich, którzy pokonali poważną chorobę. Co ciekawe, bardziej rodzinni okazali się mężczyźni. Widok związany z ukochaną osobą najbardziej utkwił w pamięci co czwartego Polaka i tylko co szóstej Polki.
Marzymy o podróżowaniu
Zapytani o to, co najbardziej chcieliby zobaczyć, ankietowani najczęściej wspominali o podróżach. 51% Polaków marzy o zobaczeniu konkretnej scenerii za granicą, a 2% – w Polsce. Największym zainteresowaniem cieszą się europejskie destynacje, wspomniane przez 14% badanych. Drugie miejsce (11%) przypadło ex aequo Ameryce Północnej i Azji. Szczególnie wysoko na naszych listach rzeczy do zobaczenia przed śmiercią są tereny takich krajów, jak Islandia, Stany Zjednoczone i Japonia.
Chciałabym zobaczyć Wielki Kanion, myślę, że musi tak samo zachwycać majestatem jak Tatry.
Aby nie przegapić wymarzonego widoku, warto wpisać w kalendarz kontrolę u okulisty. Zgodnie z danymi EBU, utrata wzroku lub problem z niedowidzeniem spotyka co trzydziestego Europejczyka. Tymczasem w 80% przypadków, dzięki wczesnej diagnozie, jesteśmy w stanie zapobiec lub skutecznie wyleczyć schorzenie oczu.
Jak wyglądało badanie?
Dane zebrano w ramach anonimowej ankiety, przeprowadzonej w październiku 2020 roku. Zawierała ona trzy otwarte pytania, dzięki czemu każdy mógł udzielić więcej niż jednej odpowiedzi. W skład grupy badawczej weszło 800 osób, których dwie trzecie stanowiły kobiety. Najwięcej respondentów znajdowało się w przedziale wiekowym 24–34 lata.
Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki na przełomie roku 2020/2021!
C+ Strategy
Stymulator
gładkiej skóry,
krem pod oczy
AVA
Pojemność:
15 ml
C+ Strategy
Multi-aktywny lifting,
krem na dzień
AVA
Pojemność:
50 ml