Wielkanocny pojedynek – żurek kontra barszcz biały

Wielkanoc to czas, który kojarzy nam się z rodzinnym biesiadowaniem. I odwiecznym sporem o zupę, królującą na wielkanocnym stole. Kraj jest podzielony - w niektórych regionach to barszcz uważany jest za właściwy wybór, w innych jako tradycyjną zupę wielkanocną serwuje się żurek. Oba dania charakteryzuje oryginalny, aromatyczny smak, zwłaszcza, jeśli użyjemy do ich przygotowania smacznych, lokalnych produktów. Sprawdź, czym się różni żurek od barszczu białego i co jest gwarancją ich smaku.

 

 

W czasie świąt wielkanocnych bardzo istotną rolę odgrywa śniadanie, które zazwyczaj pod względem serwowanych dań przypomina obiad, a jego obowiązkowym elementem jest kwaśna, jasna zupa, najlepiej przygotowana na bazie tradycyjnego zakwasu. Najczęściej jest to żurek lub barszcz biały - co prawda obie zupy wyglądają bardzo podobnie, ale różnią się metodą przygotowania, która wpływa na smak.

Zwyczajowo żurem nazywa się zupę na bazie mąki żytniej, z kolei bazą dla barszczu białego jest mąka pszenna. Żurek bywa też uznawany przede wszystkim za zupę postną, którą zjada się z jajkiem lub ziemniakami, z kolei barszcz biały można przyrządzić na bazie wywaru z kiełbasy i boczku. Według innych tradycji, barszcz biały to kwaśna zupa, która powstaje na zakwasie z warzyw, na przykład ogórków lub kapusty. Najczęściej na południu, północnym wschodzie oraz zachodzie Polski, na wielkanocnym stole gości żurek. W centralnej i wschodniej Polsce na wielkanocne śniadanie je się barszcz biały.

 

Produkty lokalne gwarancją smaku wielkanocnych potraw

Nie jest tajemnicą, że na smak potraw ma wpływ nie tylko przepis, najważniejsza jest jakość kupowanych produktów. Najlepsze, najsmaczniejsze, świeże i jakościowe są lokalne produkty, coraz częściej poszukiwane i wybierane przez Polaków.

Dlatego sprzedawcy poszerzają tę kategorię zakupową w odpowiedzi na oczekiwania konsumentów, którzy coraz bardziej świadomie podchodzą do codziennych zakupów i coraz chętniej zwracają się w kierunku lokalności. 77% Polaków deklaruje, że zwraca uwagę na pochodzenie produktów, które kupują. Blisko połowa badanych za największy atut zakupów w sklepach z najbliższego sąsiedztwa uważa świeżość produktów – wynika z badania Agencji SW Research, przeprowadzonego na zlecenie PSH Lewiatan. Co więcej, 75% Polaków deklaruje, że chciałoby mieć wpływ na to, jakie produkty znajdują się w asortymencie lokalnego sklepu.

Produkty lokalne wyróżnia to, że są wytwarzane w niewielkiej odległości od miejsca sprzedaży, są dostępne wyłącznie dla wybranej grupy sklepów z danego regionu i poszukiwane przez konsumentów jedynie w danym regionie. Sklepy PSH Lewiatan w okresie przedświątecznym wzbogacają ofertę lokalnych produktów, które są gwarancją smaku wielkanocnych potraw – nie wyobrażamy sobie świąt bez swojskich wędlin i mięsa, nabiału i jaj, czy pieczywa i wypieków z okolicznych piekarni – podkreśla Andrzej Izraelski, dyrektor handlowy, członek zarządu Lewiatan Holding S.A.

 

Lokalność nie tylko od święta

Wybuch pandemii wpłynął nie tylko na obecne, ale również na przyszłe decyzje zakupowe Polaków – wynika z raportu KPMG „Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19”. W kategorii zakupów spożywczych, 22% respondentów przyznało, że częściej niż przed pandemią zacznie kupować produkty pochodzące od lokalnych sprzedawców. Dodatkowo więcej niż 7 na 10 Polaków deklaruje, że jest w stanie zapłacić więcej za produkty spożywcze pochodzące od lokalnych dostawców. Aż 71% respondentów zadeklarowało, że jest w stanie dopłacić nawet 10% więcej za produkt lokalny. Dlatego oferta produktów lokalnych to kategoria coraz mocniej i chętniej rozbudowywana przez sklepy.

Wsparcie i lokalne relacje to wartości, które właściciele sklepów PSH Lewiatan od początku stawiali sobie jako jeden z priorytetów. We wszystkich sklepach sieci dostępne są wysokiej jakości lokalne produkty w najbardziej popularnych kategoriach: mięsa i wędliny, z białą kiełbasą włącznie, nabiał – twarogi na serniki, jaja, czy słodkie wypieki z lokalnych cukierni. Pochodzenie z tradycyjnych, polskich upraw oraz krótka droga od lokalnego producenta do sklepu (średnio 20-50 km) sprawiają, że produkty w sklepach Lewiatana są świeże, wartościowe i zdrowe.

Od ubiegłego roku sieć prowadzi kampanię „Wybieram lokalne”, której celem jest pokazanie, dlaczego warto wspierać lokalność i wybierać lokalne produkty. Poprzez kampanię sieć Lewiatan chce zachęcić Polaków do wybierania produktów, które pochodzą od polskich producentów, rolników, sadowników, z którymi sklepy Lewiatan od lat współpracują, oferując świeże, wysokiej jakości produkty w satysfakcjonującej cenie. Ważnym elementem kampanii jest pokazanie znaczenia „małych ojczyzn”, roli lokalnej współpracy i patriotyzmu gospodarczego, wspierania lokalnych społeczności. Więcej na stronie wybieramlokalnie.pl

 

 

Dla naszych Czytelników mamy przepis na barszcz biały na chrzanie

 

Składniki:

6 jajek ugotowanych na twardo

30 dag surowej białej kiełbasy

10 dag boczku wędzonego

10 dag kiełbasy podsuszanej (typu krakowska)

dwie małe cebule

5 łyżeczek chrzanu tartego

25 ml śmietany 18%

3 łyżki mąki wrocławskiej

kilka ziarenek ziela angielskiego

kilka ziarenek pieprzu ziarnistego

sól, pieprz, świeże zioła

2 łyżki oleju uniwersalnego

cytryna

 

Przygotowanie:

Pokrój boczek i kiełbasę podsuszaną. Na patelni rozgrzej olej. Podsmaż na nim wędliny, do momentu, aż będą rumiane. Cebule przekrój na pół i podpiecz je na suchej patelni. Kiełbasę białą włóż do garnka, dodaj podsmażone wędliny i cebulę. Dodaj ziele angielskie i pieprz w ziarenkach. Całość zalej wodą. Gotuj na małym ogniu przez około godzinę. Po tym czasie przecedź wywar. Śmietanę wymieszaj z mąką. Do wywaru dodaj chrzan, oraz śmietanę z mąką. Gotuj przez około 15 minut. Dopraw solą, pieprzem i sokiem z cytryny. Na koniec dodaj do wywaru wcześniej ugotowane wędliny. Do miski włóż jajko, zalej gorącą zupą i posyp świeżymi ziołami.

 

Smacznego!!

 

 

 

 

Komentarze

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki na przełomie roku 2020/2021!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

C+ Strategy
Stymulator
gładkiej skóry,
krem pod oczy
AVA

Pojemność:
15 ml

C+ Strategy
Multi-aktywny lifting,
krem na dzień

AVA

Pojemność:
50 ml

Wiadomości branżowe

Miniony rok 2020 postawił przed nami nowe wyzwania, spowodował liczne zmiany w funkcjonowaniu, nie zawsze łatwe do zaakceptowania, wymagające nowych rozwiązań i świeżego spojrzenia. Nowy rok 2021 przynosi kolejne istotne dla branży wydarzenia. Spółka Health and Beauty Media podjęła decyzję o nowej lokalizacji organizowanych...
B2Beauty Trends Show to event poświęcony branży beauty w Polsce. To nie tylko najlepsi wystawcy i bogata oferta skierowana do przedstawicieli biznesu, ale także kompleksowe warsztaty i konferencje, będące trampoliną do rozwoju! Już 6 maja 2021 roku (uwaga nowy termin) zapraszamy na PGE Narodowy, by poznać piękną i biznesową...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

W styczniu bezpłatny serwis VOD ARTE po polsku pokazuje uznane, fabularne i dokumentalne filmy kobiece, prezentowane na międzynarodowych festiwalach filmowych, w tym „Motherland” Tomasa...
Czytaj więcej

Dla Niego

Dbanie o cerę nie jest już domeną kobiet, ale niektórzy mężczyźni nadal omijają półki z kosmetykami do twarzy szerokim łukiem. Badania pokazują, że co prawda dla większości Polaków...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

"Świadoma Bogini. Jak zdobyć wszystko i być szczęśliwą" Stan portfela może odzwierciedlać przejęte schematy funkcjonowania rodziców i sposoby gospodarowania budżetem domowym. Przyjrzenie się im i zachowanie tych, które służą dobrej passie, pozwoli zwiększyć stan konta. Błędne przekonania...Czytaj więcej

Dbanie o planetę – tego powinniśmy uczyć się od małego „Uczniowskie Ekonawyki” oraz „Czysta Ziemia: ekodedektywi na tropie domowych nawyków” to dwa projekty przygotowane dla uczniów szkół podstawowych przez Fundację Nasza Ziemia oraz Procter & Gamble, wraz...Czytaj więcej

AstraZeneca i Uniwersytet Warszawski podpisują porozumienie o strategicznej współpracy Koncern biofarmaceutyczny i wiodąca polska uczelnia podpisały porozumienie, którego celem jest strategiczna współpraca w obszarze wdrażania nowych rozwiązań z zakresu...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2021 COSMED Consulting / serwisuroda.pl