Reklama
UOKiK oraz PIS łączą siły w sprawie suplementów diety

Kontrowersyjne reklamy suplementów diety spowodowały, że kolejna instytucja państwowa, jaką jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), rozpoczęła wspólnie z Państwową Inspekcją Sanitarną (PIS) działania mające na celu kontrolę reklam suplementów diety pod kątem zgodności z wymogami dyrektyw unijnych oraz prawa polskiego.

 

 

 

 

 

Jest to pierwszy etap akcji poświęconej suplementom, w ramach której do 315 firm produkujących i dystrybuujących  suplementy został wysłany list z apelem o sprawdzenie sposobu prezentacji oraz reklamy suplementów diety tak aby nie dopuścić do naruszeń przepisów prawa i dobrych obyczajów. Przedsiębiorcy zostali poproszeni o przekazanie odpowiedzi w ciągu miesiąca od otrzymania listu.

Celem pierwszej wspólnej akcji UOKiK oraz PIS jest zwrócenie uwagi producentom i dystrybutorom tych środków spożywczych na reklamy, w których prezentują swoje produkty. Jak czytamy w komunikacie prasowym dostępnym na  stronie www.uokik.gov.pl „(…) wstępny monitoring takich przekazów wykazał, że nie zawsze konsument jest rzetelnie i wyczerpująco informowany o właściwościach produktu. Z drugiej strony – odbiorca takich reklam nie dysponuje wystarczającym poziomem wiedzy na temat suplementów i różnic między produktami leczniczymi dostępnymi bez recepty a suplementami będącymi w rzeczywistości środkami spożywczymi.” Pełna treść listu dostępna jest na stronie internetowej UOKiK.

W Polsce problem naruszeń w zakresie reklamowania suplementów diety i wpływu reklamy na niewłaściwe przypisywanie suplementom diety właściwości leczniczych jest już od dłuższego czasu obserwowany i komentowany przez środowisko eksperckie. Z raportu jaki powstał na bazie badania przeprowadzonego przez TNS Polska „Świadome samoleczenie w Polsce, www.lekiczysuplementy.pl 2014” wynika, że wiele osób nie wie na czym polegają różnice pomiędzy lekami i suplementami diety, a także jakie są konsekwencje zdrowotne przyjmowania suplementów diety. Co czwarty Polak nie potrafi zdefiniować pojęcia „suplement diety”, tylko 27% trafnie definiuje suplementy jako dodatek, uzupełnienie diety.

Wiedza Polaków na temat suplementów diety oraz świadomość różnic między lekami bez recepty, a suplementami diety jest na niskim poziomie. Jesteśmy bombardowani wprowadzającymi w błąd reklamami, które suplementom przypisują właściwości lecznicze, kierują swój przekaz do osób chorych i mylimy suplementy diety z lekami. Media, promocje przy okienkach w aptece, a nawet niejednokrotnie niewystarczający poziom wiedzy specjalistów utrwala w nas mylne przekonania. Jaki jest tego skutek? Aż 41% badanych przypisuje suplementom właściwości lecznicze. Polacy nie zdają sobie sprawy jak potencjalnie niebezpieczna jest to sytuacja dla ich zdrowia. Tylko połowa dorosłych Polaków (51%) wie, że suplementy przeznaczone są dla osób zdrowych. Pamiętajmy! Lek leczy. Suplement uzupełnia naszą dietę. – komentuje wyniki badania prof. dr hab. n. med. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska, kierownik Zakładu Farmacji Klinicznej i Opieki Farmaceutycznej, WUM.

W związku z powszechną, niewłaściwą interpretacją definicji suplementów diety i leków oraz mylnym postrzeganiem przeznaczenia i właściwości suplementacji, kluczową kwestią staje się edukacja konsumentów. Konsumenci powinni każdorazowo upewniać się czy mają do czynienia z lekiem, czy suplementem diety, powinni być świadomi i wiedzieć co przyjmują oraz jakie to może wywołać skutki. Odpowiedzialni producenci i dystrybutorzy powinni wspierać edukację pacjentów i rzetelnie ich informować. W przypadku wątpliwości konsumenci mogą korzystać z takich źródeł informacji jak np. platforma edukacyjno-informacyjna www.lekiczysuplementy.pl.





Komentarze
2016-01-10 17:50:41
~wiki2011 Niestety w TV widać jak wiele firm prezentuje suplementy jak leki i to bardzo wprowadza w błąd ludzi, szczególnie starszych. Dobrze, że ktoś w końcu wziął się za ten proceder.
2016-01-05 21:37:04
~Beatris20 Temat bardzo ważny- uświadamiajmy nasze otoczenie, o tym jak suplement diety może być grozny. Przede wszystkim -lek leczy lub zapobiega chorobie dzięki mieszaninie substancji, a suplement to środek spożywczy , który ma uzupełnić normalną dietę , nie ma żadnych wskazań do stosowania a co najgorsze nie podlega szczególnej ochronie czy kontroli, nie trzeba go monitorować, nie ma gwarancji jakości, skoteczności czy też bezpieczeństwa stosowania więc tak naprawdę nie wiadomo co w tej miagicznej pastylce się znajduję. Suplementy to wielki biznes ,a koncernom mało zalezy na naszym zdrowiu.
Dodam jeszcze tyle - najlepiej suplementować się dietą :)

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj na przełomie roku 2019/20 punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

REGENERATING
BODY BALM
Regenerujący
balsam do ciała

Lemon Grass
& Gardenia

Pojemność:
300 ml

NOURISHING SHOWER GEL Odżywczy żel
pod prysznic
Lemon Grass
& Gardenia

Pojemność:
300 ml

Wiadomości branżowe

150 wystawców, 12 czołowych branż beauty, 10 wydarzeń towarzyszących, 30 gwiazd i jedno miejsce – targi B2Beauty Trends Show. Już 16 lutego 2021 roku zapraszamy na PGE Narodowy, by poznać piękną i biznesową stronę Warszawy. Najnowsze trendy w sektorze beauty, warsztaty eksperckie i największe gwiazdy branży. To wszystko...
Koniec lutego to idealny moment na kolejne zakupy i przygotowania do nadchodzącego sezonu wiosna-lato 2020, ale również uzupełnienie garderoby o perełki z sezonu jesień-zima 2019/2020. Powoli, z nadzieją na szybką wiosnę i zielone pąki kwiatów na drzewach, kozaki będą ustępować lżejszym botkom, mokasynom, balerinom oraz...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

Ciąża to radosny czas oczekiwania na dziecko - cieszą się nim zwykle nie tylko przyszli rodzice, ale także ich przyjaciele. Na Zachodzie bardzo popularne jest urządzanie przyjęć przed...
Czytaj więcej

Dla Niego

Często osoby, które starają się żyć zdrowo i aktywnie, zastanawiają się, czy mogą pozwolić sobie na słodką przekąskę. Jak poradzić sobie z zapotrzebowaniem na „coś słodkiego”?...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

Kampania Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EASME) Sektor tekstylny, odzieżowy, skórzany i obuwniczy (TCLF) to europejski potentat, źródło nowych trendów i innowacji. Szacuje się, że roczny obrót w Europie wynosi ponad 200 mld euro, a około 225 000 firm zatrudnia...Czytaj więcej

Miasto Żyje Modą – 17-23.02.2020 Miasto Żyje Modą to projekt „miejski”, towarzyszący odbywającym się w dniach 19-20.02.2020 Targom Mody Poznań. Jego głównym założeniem jest promocja projektantów, marek modowych, miejsc oraz wydarzeń, które łączy jedno – moda i najnowsze...Czytaj więcej

Sezon na lody nie kończy się na lecie Badanie przeprowadzone przez instytut Kantar Public na zlecenie firmy Koral pokazało, że ponad trzy piąte Polaków (68%) je lody zimą. Co ciekawe lody zimą zdecydowanie chętniej jedzą młodsze pokolenia – wśród młodzieży w wieku 15-17 lat jedzenie lodów zimą...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2020 COSMED Consulting / serwisuroda.pl