Reklama
Jak fototyp skóry wpływa na opaleniznę?

Lato w pełni, zapraszamy więc na cykl: „Pytanie na lato”, w ramach którego będziemy omawiać różnorodne ciekawostki związane z wpływem słońca na organizm człowieka. Eksperci z Polskiego Związku Solaryjnego: Dominik Wrzos i Paweł Grabowski, będą wyjaśniać zjawiska, rozwiewać wątpliwości i ujawniać fakty, które warto poznać, by móc bezpiecznie korzystać z cudów lata. Na początek nasi eksperci zaczną, odpowiadając na pytanie - jak fototyp skóry wpływa na opaleniznę?

 

 

 

Czym jest fototyp?

W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, iż fototyp określa typ naszej karnacji, a także informuje o wrażliwości i podatności naszej skóry na opalanie lub oparzenia słoneczne. To od rodzaju fototypu zależy poziom produkcji melaniny – pigmentu w organizmie człowieka odpowiadającego za barwę skóry, koloru oczu oraz włosów. Głównym zadaniem tego barwnika jest osłona komórek skóry przed rakotwórczym działaniem promieniowania ultrafioletowego i jonizującego. – wyjaśnia Dominik Wrzos.

Zgodnie z klasyfikacją amerykańskiego dermatologa Thomasa B. Fitzpatrick, który w 1975 r. przeprowadził badania, dotyczące wpływu słońca na organizm człowieka, wyróżniamy sześć fototypów skóry tj.:

 

Fototyp 1 – celtycki

• skóra jasna / blada / o odcieniu różowym

• skóra skłonna do podrażnień, narażona na zaczerwienienia

• włosy jasny blond / rude

• oczy jasnoniebieskie / piwne / zielone

• duża ilość piegów

• niewielka ilość melaniny w skórze

 

Osoby posiadające ten fototyp łatwo ulegają słonecznym poparzeniom, a ich skóra nie zbrązowieje.

 

Zalecenia:

- unikanie słońca
- używanie kremów z filtrem SPF 50+
- unikanie solariów

 

Fototyp 2 - północnoeuropejski

• skóra jasna o odcieniu mlecznym

• oczy zielone / niebieskie /piwne

• włosy blond, lub jasnobrązowe

• skłonność do występowania piegów

 

U osób z fototypem nr 2 występuje duża skłonność do oparzeń oraz szansa na niewielką opaleniznę. Osoby o tym fototypie muszą ostrożnie korzystać ze słońca a na brązowienie skóry muszą poczekać dłuższy czas.

 

Zalecenia:

- używanie kremów z filtrem SPF 50, a minimum SPF 30
- ostrożne korzystanie ze słońca i solariów (minimalny czas seansu)

 

 

Fototyp 3 - środkowoeuropejski

• lekko śniada karnacja

• oczy szare lub piwne

• włosy ciemny blond lub brązowe

• rzadko występujące piegi

 

Reprezentanci fototypu nr 3 opalają się bez trudu, a ich skóra pod wpływem słońca przybiera stosunkowo ciemny, brązowy lub oliwkowy odcień.

 

Zalecenia:

- używanie kremu z filtrem SPF 30 lub SPF 20
- możliwość regularnego korzystanie z solariów, ale uwaga - przy pierwszym seansie zaleca się ograniczenie do minimalnego czasu w celu sprawdzenia reakcji skóry
- unikanie nadmiernej ekspozycji na słońce

 

Fototyp 4 - południowoeuropejski

• śniada karnacja

• oczy ciemnobrązowe

• brak skłonności do piegów

• wysoka odporność własna na poparzenia

 

Zalecenia:

- nawet nieduża dawka słońca wywołuje pigmentację i silne brązowienie skóry
- używanie kremu z filtrem SPF 4-8
- możliwość korzystania z solarium bez ograniczeń według zaleceń obsługi solarium

 

Po co znać swój fototyp?

Ekspozycja ciała na słońce niesie za sobą wiele korzyści dla naszego organizmu: m.in.: poprawia samopoczucie, powoduje wzrost poziomu witaminy D3 oraz przynosi ulgę w walce z bólami reumatycznymi. Trzeba jednak używać słońca z umiarem. Co to znaczy? Poziom umiaru nie jest taki sam dla wszystkich. Inaczej może korzystać ze słońca osoba o śniadej karnacji, a inaczej o bardzo jasnej. Znając swój fototyp skóry, będziemy w stanie lepiej ochronić się przed słońcem, a także przewidzieć reakcję naszej skóry na działanie promieni słonecznych. Będziemy też wiedzieć, jaką wybrać strategię przygotowawczą do sezonu letniego, jak dobrać odpowiedni filtr przeciwsłoneczny oraz jak często i długo korzystać z takich rozwiązań jak solaria. - wyjaśnia Paweł Grabowski.

 

Polski Związek Solaryjny to organizacja działająca na rzecz polskich solariów, ochrony ich interesów oraz wprowadzenia regulacji, podnoszących jakość usług. Związek dąży do wdrożenia jasnej regulacji prawnej oraz sytuacji, by każde łóżko solaryjne w kraju spełniało wymogi bezpieczeństwa. Pozostałe cele statutowe związku to m. in. poprawa wizerunku branży solaryjnej poprzez wdrażanie programów edukacyjnych i informacyjnych, integracja wewnętrzna branży solaryjnej na terenie Polski oraz ochrona praw pracodawców tego sektora.

 

 

 

Komentarze

Akcja KONKURS ZABAWA

Czytelniku: Zdobywaj punkty i wymieniaj je na ulubione kosmetyki na przełomie roku 2020/2021!

Czytaj więcej

Przetestowaliśmy

Koncentrat
z witaminą C rozjaśniający ENERGY

FLOSLEK

Pojemność:
30 ml

Nocna maska
intensywnie rewitalizująca
MORNING GLOW

FLOSLEK

Pojemność:
50 ml

Wiadomości branżowe

Działania online, choć przez wielu uważane za efektywne i wygodne, nie zastąpią spotkań na żywo, kiedy przy aromatycznej kawie można się poznać, porozmawiać i wymienić opinią na interesujący temat. Właśnie dlatego, miłośnicy kosmetyków naturalnych, od wielu miesięcy czekali na stacjonarne Targi Ekocuda, które...
​6 września 2021 roku Warszawa będzie polską stolicą piękna. Makijaże, profesjonalne porady, najlepsze oferty, bieżące trendy i merytoryczne wykłady – to wszystko znajdziesz na B2Beauty Trends Show. Niewiele jest eventów w branży beauty, które przyciągają nie tylko szerokim gronem wystawców, najnowszymi ofertami i...
Czytaj więcej

Mapa Salon & Spa

Salon kosmetyczny?
A może Spa ?
Znajdź na mapie swoje miejsce!
Czytaj więcej
.
Reklama

Dla Niej

W Polsce na nowotwory zachorowuje prawie 100 tysięcy kobiet rocznie, aż 3 na 5 nowotworów, które mają najwyższe statystyki umieralności można zdiagnozować w czasie wizyty ginekologicznej –...
Czytaj więcej

Dla Niego

Dbanie o cerę nie jest już domeną kobiet, ale niektórzy mężczyźni nadal omijają półki z kosmetykami do twarzy szerokim łukiem. Badania pokazują, że co prawda dla większości Polaków...
Czytaj więcej

Porady

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czytaj więcej
.

Cafe News

15 maja wystartowała ogólnopolska akcja „Niezapominajka” Fundacji Świętego Mikołaja 15 maja obchodzony jest Dzień Niezapominajki. Z tej okazji Fundacja Świętego Mikołaja rozpoczyna ogólnopolską kampanię społeczną, której celem jest zwrócenie uwagi na sytuację dzieci potrzebujących pomocy....Czytaj więcej

  ■ Procter & Gamble wspiera młode kobiety w rozwoju kariery w sektorach technologicznych i IT P&G od lat dąży do budowania świata wolnego od uprzedzeń i stereotypowego myślenia, w którym każdy ma prawo głosu i równe szanse. Równość płci na rynku pracy znacząco wpływa na rozwój biznesu...Czytaj więcej

  ■ „Liść robi różnicę”– start proekologicznej kampanii społecznej Liść, nosorożec i ekologia – co łączy te trzy elementy? Kampania społeczna „Liść robi różnicę”, stworzona przez markę Paclan we współpracy z wrocławskim Zoo i Fundacją Zoo Wrocław Dodo. Producent artykułów...Czytaj więcej

Copyright © 2008 - 2021 COSMED Consulting / serwisuroda.pl